Ce este Content Marketing și cum să te folosești de el în afacerea ta
Dacă te ocupi de marketingul online al afacerii tale, probabil ai auzit de multe ori expresia „content marketing is king”. Dacă nu ai înțeles exact ce vrea să spună și mai ales cum poate ajuta acest marketing de conținut afacerea ta, citește articolul nostru în continuare - ne-am decis să spunem totul despre Content Marketing.
După cum știi, să răspândești vorba despre brandul, produsul sau organizația ta este din ce în ce mai dificil în zilele noastre, când suntem agasați de reclame la tot pasul. Nu te descuraja însă, nu este imposibil, doar metodele s-au schimbat - acum Content Marketing-ul pune stăpânire pe lumea promovării afacerilor.
Ce este Content Marketing?
Content Marketing-ul înseamnă crearea și publicarea de conținut gratuit, valoros și relevant pentru publicul tău țintă, cu scopul de a atrage noi potențiali clienți și de a-i transforma pe cei existenți în clienți loiali.
Content Marketing este educațional, nu este despre produsele pe care o companie le vinde, însă este în strânsă legătură cu domeniul de activitate. Vânzătorul oferă informații atât de valoroase încât cititorii capătă încredere în el și devin loiali brandului. Conținutul creat trebuie să fie deci despre audiența ta, despre ce le pasă lor. Astfel, este o formă de marketing ce permite clienților să vină către brand, mai degrabă decât brandul să ajungă la client prin reclame.
Ce nu este Content Marketing?
Uneori este mai ușor să percepi un concept atunci când înțelegi ce nu este - așadar, Content Marketing:
Nu este despre tine - conținutul trebuie să fie despre audiența ta.
Nu este despre produsul tău - conținutul este despre a-i ajuta pe clienții tăi (potențiali) să rezolve o problemă
Nu este despre vânzări instant - content marketing este o strategie pe termen lung ce te ajută să câștigi încrederea potențialilor clienților și loialitatea celor existenți
Nu este despre creativitate - conținutul trebuie să fie util, să dea rezolvarea unei probleme, să fie ușor de aplicat
Ce obiective poți atinge prin Content Marketing?
Brand Awareness (notorietate) - vei fi descoperit de oamenii potriviți
Relații strânse cu audiența - capturezi interesul oamenilor și îi transformi în urmăritori ai brandului
Lead generation - identificarea persoanelor dispuse să îți devină clienți
Loialitate față de brand - vei crește retenția clienților existenți prin creșterea satisfacției cu afacerea ta
Creșterea vânzărilor și profitabilității - vei încheia mai multe vânzări, reducând costurile de marketing
Înainte să spui Da, Content Marketing este și pentru mine, ar trebui să te avertizăm: crearea de astfel de conținut necesită foarte multă muncă, perseverență și răbdare - nu este pentru toată lumea. Dacă totuși ești convins că vrei să încerci, ar trebuie mai întâi să știi care sunt tipurile de conținut pe care le poți crea.
Tipuri de Content Marketing
Social Media Content Marketing
Cu peste 10 milioane de utilizatori români pe Facebook și peste 3 milioane pe Youtube, este ușor de înțeles de ce atât de multe afaceri investesc în Social Media Marketing. În funcție de publicul tău țintă, poți alege dintre multe platforme (precum Facebook, Instagram, Youtube, LinkedIn, Snapchat sau TikTok), existând mai multe posibilități de a crea și răspândi conținutul (fotografii, articole, video, transmisiuni live, stories). Toate aceste rețele sociale sunt oportunități de a te conecta cu publicul tău țintă.
Exemple de Social Media Content Marketing
Contul de Instagram al Lidl România ilustrează foarte bine valorile și imaginea brandului - chiar dacă nu ar scrie pe profilul lor că e vorba de Lidl, clienții tot ar recunoaște că produsele le aparțin.
Pe profil sunt expuse produsele actuale ale brandului, însă punând accent mai degrabă pe modul lor de folosire și emoția asociată unor preparate, decât pe oferte și imaginea ambalajului, cea cu care un potențial client ar interacționa prima dată. În plus, din punct de vedere vizual, feed-ul este unul luminos, în culori vii, care transmite pozitivitate și fericire.
Cei de la Lidl România sunt activi și pe stories, acolo unde postează despre evenimentele în care se implică, despre oferte, dar și User Generated Content (UGC).
2. Articole pe Blog
Articolele de blog sunt un tip de conținut foarte puternic pentru a atrage potențiali clienți către afacerea ta, prin diseminarea unor informații cu adevărat utile publicului tău țintă. Blogurile pot fi folosite pentru a converti cititorii în clienți, pentru a spori notorietate brandului și pentru a câștiga încrederea audienței tale.
Exemple de Blog Content Marketing
Vivre are un blog sub sloganul Home, lovely home, unde postează constant sfaturi de decorare a casei (împărțite pe camere), dar și ultimele noutăți privind combinarea culorilor, diverse stiluri de amenajare sau sfaturi de organizare. Aceste articole sunt utile potențialilor clienți, care sunt în faza de research pentru redecorarea locuinței, oferindu-le soluții ușor de aplicat.
Sfatul nostru: Un conținut mai lung este un conținut mai ușor de descoperit
Google presupune automat că un articol este de calitate mai bună dacă are o lungime mai mare. De asemenea, se pare că și utilizatorii preferă conținutul lung - pentru multe căutări populare, primele 10 rezultate au în medie 2400 de cuvinte sau mai mult.
Dacă ești interesat să afli mai multe despre Marketing, te invităm să accesezi Blogul Marketiu, unde publicăm constant articole pe diverse teme, de la ghiduri despre ecommerce, despre SEO până la sfaturi pentru accelerarea vânzărilor de Black Friday sau de Crăciun.
3. Podcast
Podcasturile au devenit din ce în ce mai populare în ultimul timp și în România, mai ales datorită faptului că sunt ușor accesibile - pot fi ascultate oriunde, în trafic, în transportul în comun sau acasă, în timp ce gătești sau faci curat. Momentan în peisajul podcasturilor nu sunt prezente prea multe branduri, cele mai populare fiind în general de divertisment (Micutzu’s Podcast, Între Showuri, Ceva Mărunt) sau educative (Podcastu’ lui Katai despre marketing, Antreprenori care inspiră, Zaiafet, Finanțe FM).
Dacă nu ai momentan resursele necesare pentru un podcast propriu, dar totuși vrei să ajungi la publicul de pe aceste platforme, îți sugerăm Spotify Marketing - publicitatea audio prin Spotify este una din cele mai eficiente elemente ale campaniilor moderne de marketing integrat.
4. Video Content Marketing
Un studiu recent al Hubspot spune că peste 50% dintre consumatori vor să vadă video-uri de la brandurile cu care interacționează. Video-urile pot impulsiona conversiile, îmbunătățesc ROI-ul (return on investment) și te ajută să creezi relații de durată cu publicul țintă. Conținutul video îl poți publica pe site-ul tău, în social media sau pe site-urile partenerilor tăi - astfel vei avea un reach organic crescut.
5. Studii de caz
Dacă ai o afacere B2B și vrei să atragi noi parteneri de business, ia în considerare crearea unor studii de caz pe clienții actuali. Studiile de caz îți permit să evidențiezi beneficiile produsului sau serviciului tău, să creezi conținut specific pentru nișa pe care o targetezi, dar și să construiești relații de încredere cu potențialii clienți și să arăți care este avantajul tău competitiv.
6. Whitepapers
Atunci când vrei să oferi informații complexe despre un anumit subiect din industria ta, le poți pune într-un raport bine structurat și ușor de parcurs, prin care să obții adresele de email ale persoanelor interesate - astfel îți vei mări baza de date de potențiali clienți/parteneri.
Un astfel de exemplu este raportul nostru de trenduri în marketing pentru 2020 pe care îl trimitem gratuit prin email vizitatorilor site-ului nostru.
7. Infografice
Infograficele sunt modalitatea perfectă de a prezenta informații și date statistice într-un mod mai atractiv și mai ușor de înțeles. Folosește-te de propoziții scurte, grafice și imagini simple pentru a comunica eficient conținutul educațional sau un subiect mai complex.
Cum să începi cu Content Marketing-ul?
Setează-ți obiective SMART și indicatorii de performanță (KPI’s)
Iată câteva exemple:
Creșterea notorietății brandului - poți analiza traficul pe site, urmăritorii din social media, abonații la newsletter, menționările din online
Creșterea conversiilor - poți analiza rata de conversii, rata de abandon a coșului)
Creșterea loialității față de brand - poți analiza retenția clienților, review-urile primite, recomandările publice
Creșterea interacțiunii cu potențialii clienți - poți analiza like-urile, comentariile și share-urile, menționările în postări, backlink-urile
Atragerea partenerilor - poți analiza evoluția prin numărul de noi parteneri, menționări și backlink-uri
2. Cunoaște-ți audiența
Pentru a veni cu informații relevante pentru publicul tău, este esențial să înțelegi cu ce probleme se confruntă și cum îi poți ajuta. Pe baza feedback-urilor primite până acum, fă o listă a dificultăților pe care le au clienții tăi în raport cu domeniul în care activezi și încearcă să abordezi aceste subiecte pe larg în conținutul pe care urmează să îl publici.
3. Decide ce tip de conținut vrei să publici
Acum că ți-ai setat obiectivele, cunoști și publicul țintă, următorul pas este să alegi ce tip de conținut vei aborda - desigur, și în funcție de resursele interne de care dispui sau de cele financiare necesare pentru contractarea unei agenții de marketing care să te ajute.
4. Planifică-ți bugetul
În funcție de tipul de conținut pe care ai ales să îl dezvolți în perioada următoare și de canalele cu ajutorul cărora îl vei face cunoscut, este nevoie și de setarea unui buget. Iată câteva aspecte după care te poți ghida:
Este nevoie să achiziționezi un software de editare foto/video sau o cameră foto/video?
Este nevoie să angajezi o echipă care să se ocupe de content marketing pentru tine sau manageriezi totul in house?
5. Planifică-ți și distribuie conținutul
Nu este suficient să publici un articol pe blog sau un video, trebuie să o faci în mod constant și să le distribui pe canalele potrivite audienței tale. Fă un calendar editorial măcar pentru prima lună - împreună cu echipa ta stabiliți subiectele pe care le veți aborda în această perioadă, precum și zilele în care le veți publica și canalele pe care le veți distribui.
6. Măsoară rezultatele
Analizează și măsoară rezultatele lună de lună - ți-ai atins obiectivele setate la început sau ai fost aproape? Estimările privind bugetul au fost aproape de realitate?
Dacă ai găsit acest articol util, te invităm să te abonezi la newsletter-ul Marketiu. De două ori pe lună îți vom trimite un email cu cele mai noi articole publicate pe blogul Marketiu, cu știri din industrie și instrumente utile în activitatea de marketing, dar și idei pe care le poți aplica rapid în afacerea pe care vrei să o crești.
Iar dacă ai nevoie de ajutor în crearea de conținut relevant pentru publicul tău țintă, contează pe noi! Trebuie doar să ne scrii pe hello@marketiu.ro.