Ghidul promovării online a unei afaceri de Mâncare & Băuturi
Lansarea unui produs în categoria alimentelor nu este un lucru ușor de făcut și nici pe departe, ieftin. Dacă ești la început de drum cu o afacere de mâncare sau băuturi, trebuie să știi că o strategie bine pusă la punct de îți poate oferi startul în forță de care ai nevoie. De aceea, este foarte important să ai în vedere și oportunitățile pe care marketingul online ți le poate aduce, folosindu-te de ce are el mai bun de oferit, în funcție de nevoile noii tale afaceri: Social Media Marketing, E-Commerce sau chiar o Strategie de Branding.
Sfaturile pe care le vei parcurge mai jos vin de la Laurie Nadeau, invitată în cadrul podcastului Marketiu - The Marketing Innovation Show. Laurie este proprietarul Smokin’ Mary din SUA, un brand pe care îl dezvoltă cu succes, creând în jurul lui o întreagă imagine extravagantă, datorită rochiei ei cu buline în stil de polka. Considerând că o astfel de afacere este ceva care necesită un mare risc, Laurie vă aduce câteva sfaturi utile despre cum să porniți de la zero o afacere de băuturi sau mâncare și cum să o creșteți cu ajutorul mediului digital.
Chiar dacă suntem înconjurați de o multitudine de variante de produse de consum, iar industria aceasta este din ce în ce mai puternică, cred că mereu este loc de mai bine.
Laurie și a dorit să creeze un produs căruia nu îi lipseau detalii de esență, așa cum se întâmpla la celelalte produse de pe piață. Așa că, un prim pas pe care l-a făcut a fost să-și facă curaj. Cu siguranță are multe lucruri pe care le-ar fi făcut diferit, însă noi am reușit să obținem de la ea acele trucuri vitale care au adus-o în locul în care se află acum.
Social Media Marketing
Promovarea în Social Media este un lucru care nu trebuie neglijat, însă trebuie păstrată la un nivel la care sugerează profesionalism și calitate, fiindcă acesta este lucrul de care oamenii își vor aminti. De asemenea, nu uitați să vă alocați timp pentru consultarea strategiei de business odată la șase luni, fiindcă aceasta este sensibilă la toate schimbările care intervin în lume, iar un foarte bun exemplu este perioada prin care trecem. Cei care nu au reușit să se adapteze și să aducă schimbări modelului lor de business, sunt cei care au suferit cel mai tare după această perioadă, iar voi nu vreți să faceți parte din acea categorie!
O parte foarte cunoscută a marketingului este și zona de influencers, pe care și Laurie a dezvoltat-o pentru produsul său. A trimis mostre din produsul său multor persoane influențe din Social Media, iar acestea s-au folosit de produsul ei, creând materiale în online pe baza lui. Astfel, Smokin’ Mary a apărut în postări în feed, în story-uri, fiind un ingredient special al rețetelor pe care aceștia le făceau pe platformele lor digitale, de la Instagram, blog, până la YouTube.
Pro Tip: Din experiența noastră, influencerii sunt de ajutor pentru brandurile care activează în zona de food, beauty și lifestyle. Ei te pot ajuta ca brandul tău să devină cunoscut și să întărească încrederea în brand. Dacă nu ești sigur dacă afacerea ta ar avea nevoie de Influencer Marketing, programează o întânire inițială de 30 minute, iar noi te vom ajuta să găsești varianta ideală pentru afacerea ta.
Pentru început, axează-te pe distribuirea a cât mai multe mostre către cunoscuți, prieteni, familie și chiar persoane necunoscute, care v-ar putea oferi un feedback cât mai realist și obiectiv. Fiind o industrie în care gusturile nu se discută, este foarte important să obțineți un numitor comun al tuturor părerilor primite și să aduceți produsului final, retușurile de care are nevoie pentru a fi unul dintre cele mai strălucite de pe piață.
Pe lângă asta, nu uitați de adevărații specialiști! Persoanele cu experiență în domeniu, sunt cei care vă vor oferi cea mai relevantă părere, lucru pe care, cu siguranță ar trebui să vi-l doriți pentru produsul vostru. Această industrie a alimentelor și băuturilor este într-o continuă schimbare, iar pentru a ține pasul cu tot, atât voi, cât și produsul vostru, veți trebui să vă adaptați. Urmăriți cele mai noi cursuri, cele mai bune seminarii din aceast domeniu, care pe lângă faptul că vă vor forma, vă integrează și într-un cerc de persoane influente și specialiști din domeniu, un lucru important pentru promovarea produsului vostru la început de drum, și nu numai.
Este posibil să alegeți pentru afacerea voastră o variantă în care oferiți unui producător rețeta și conceptul produsului vostru, iar acesta se va ocupa de toate lucrurile, precum: licențiere, ambalaj, ingrediente, etichetă, luându-vă aceste griji de pe cap și livrând un produs final, complet. Desigur, este o variantă mult mai ușoară de a comercializa un produs, însă vă sfătuim să faceți înainte câteva calcule, fiindcă acest confort poate costa mai mult decât ați crede.
Un alt lucru de luat în considerare atunci când vă lansați produsul este partea de logistică, care nici aceasta nu ne scutește de câteva costuri suplimentare. Locul de depozitare și distribuție sunt aspecte care pot afecta contracte cu diverși furnizori sau firme de curierat care vor prelua comenzile de la sediu. O logistică prost manageriată poate afecta calitatea produsului, al livrării, iar aceste lucruri, din păcate, ajung să afecteze imaginea brandului, în sine. Alegeți-vă pentru afacerea voastră parteneri de încredere și profesioniști, chiar dacă acest lucru poate genera costuri mai mari.
Branding
Bine-cunoscutul concept de branding pentru toți, și totuși atât de dificil de atins uneori, este un punct de luat în considerare atunci când pregătiți lansarea unui nou produs în zona de băuturi și mâncare. Pentru produsul său, Laurie a lucrat îndeaproape cu o echipă specializată în branding, deoarece a vrut ca produsul ei să fie complet și să sugereze calitate. Brandingul produsului este, probabil, cel mai important pas al unui produs, fiindcă aici se decide modul în care arată eticheta, logo-ul, numele și nu în ultimul rând mesajul, care vrem să fie clar și înțeles în același mod de toți consumatorii.
Pe lângă brandingul pe care l-a creat pentru produsul său, Laurie este un exemplu viu al aceluiași brand, fiindcă este mereu recunoscută după rochia ei în stil polka și atitudinea veselă care atrage oamenii cu o energie bună. Laurie ne-a spus că, pentru a ieși cu adevărat în evidență la show-urile la care participă cu produsul său, a avut nevoie de altceva față de toți cei prezenți acolo, așa că a decis să devină un adevărat promoter al produsului său, personalizându-și stilul vestimentar și mașina cu care se deplasează, fiind cunoscuți, pretutindeni.
Laurie a ales ca produsul ei să apară la festivaluri, deoarece vede asta ca pe o imensă oportunitate de a câștiga profit și vizibilitate. Brandul ei este cunoscut pentru prezența la festivaluri și spune că acest lucru o definește, însă nu era suficient. Cu siguranță, multe persoane luau contact cu produsul lor în timpul festivalului, însă asta nu genera comenzi ulterioare pe site, din cauza prețului pentru transport.
Pentru a rezolva această piedică, Laurie a venit cu ideea distribuirii mostrelor din produsul ei în magazine pentru a fi cât mai aproape de consumatori, eliminând costul transportului pe care aceștia ar fi trebuit să îl plătească. Această decizie a adus beneficii uriașe atât ei, cât și proprietarilor de magazine, deoarece genera noi clienți care intrau în magazin atât pentru produsul ei, cât și pentru alte varietăți de băuturi.
Din cauza pandemiei de Coronavirus, multe dintre planurile de viitor ale companiilor bazate pe băuturi sau mâncare s-au anulat, creând goluri neplanificate în bugetele multora dintre companii.
În această perioadă, migrarea business-ului pe LinkedIn este esențială.
Un sfat pe care l-am primit de la Laurie a fost migrarea business-ului în mediul online, pe LinkedIn. Asta a ajutat-o pe ea să creeze în continuare cerere de cumpărare pentru produsul său, prin promovarea unor noi modalități de a se folosi de el. A început prin crearea a 30 de rețete care să-i conțină produsul, ajungând acum la peste 60 de noi rețete, pe care le-a promovat în online cu succes.
Despre promovarea pe LinkedIn, am pregătit Ghidul Promovării pe LinkedIn - unde poți afla care sunt costurile unei astfel de promovări, dar și ce strategii să adopți în funcție de natura afacerii tale și de obiectivele tale.
E-commerce Marketing în perioada Coronavirus
În această perioadă, majoritatea oamenilor gătesc acasă, deci puteți integra în mod natural produsul vostru în casele lor. De aceea, foarte multe afaceri s-au îndreptat spre deschiderea unor magazine online, dacă nu beneficiau de el până la acest moment. Lansați cărți cu rețete online, webinarii, chiar și alte variații ale produsului, care să creeze cerere constantă și o apropiere cu brandul vostru, inclusiv în această perioadă. LinkedIn poate fi din nou de partea voastră dacă alegeți să vă promovați produsul unor chefi renumiți, sau specialiști din domeniu, care vor integra produsul vostru în rețete, în bucătăriile restaurantelor, la redeschiderea lor.
Pro Tip: Profitați de această perioadă pentru a capta atenția acelor persoane de interes pentru voi, care sunt din ce în ce mai interesați de noile oportunități ce le sunt oferite. Dezvoltați-vă, așadar, skill-urile în Social Media, devenind cât mai creativi și interesanți pentru utilizatori, deoarece mulți vă vor alege produsul fiindcă apreciază un mesaj trimis sau o poză bine făcută.
Sperăm că ți-au fost de folos sfaturile noastre, iar dacă ai nevoie de ajutor cu promovarea online a afacerii tale, dă-ne de veste la hello@marketiu.ro sau apasă pe butonul de mai jos, iar noi vom reveni către tine cu soluțiile de care ai într-adevăr nevoie ca să îți îndeplinești obiectivele!
Acest articol este desprins dintr-un episod al podcastului Marketiu - The Marketing Innovation Show.
Episodul ne-a inspirat să aducem laolaltă hackuri din digital pentru afacerile bazate pe băuturi și mâncare. Dacă și voi vă regăsiți în subiect sau vă interesează această industrie în perioada actuală, ascultă întreg episodul pe platforma ta preferată, sau vizionează-l pe YouTube: