Agenție de Digital Marketing, Social Media & PPC | Marketiu Romania

View Original

Diferențele dintre comerțul tradițional și e-commerce

Dacă ai o afacere de comerț tradițional, cu siguranță te-ai întrebat până acum dacă ar fi oportun să îți deschizi și un magazin e-commerce. Iar dacă deții un magazin online, mai mult ca sigur te-ai întrebat ce ar presupune să îți deschizi și o locație fizică, ce pare să ajute la câștigarea încrederii oamenilor. 

În acest articol ne-am propus săvorbim despre diferențele dintre cele două categorii de business - comerțul tradițional versus e-commerce -și despre cum arată o strategie de marketing pentru fiecare din ele.

Existența fizică și online 

Comerțul tradițional se referă la vânzările efectuate fizic într-o locație specifică, cum ar fi un magazin sau o piață. Pe de altă parte, e-commerce implică vânzarea și cumpărarea de bunuri și servicii prin intermediul internetului. E-commerce-ul nu necesită o locație fizică și poate fi accesat din orice colț al lumii.

Costuri implicate 

În timp ce comerțul tradițional poate implica mai multe costuri, cum ar fi chiria, facturile de utilități și salariul angajaților, e-commerce-ul oferă un start relativ ieftin și avantajos financiar, implicând pentru început doar costuri legate de crearea și găzduirea unui magazin online. Costurile unui magazin fizic sunt mult mai mari decât cele ale unui magazin online, la fel și eforturile ce țin de personal sau timp.

Programul de funcționare 

În timp ce locația unui magazin tradițional va fi limitată la anumite ore de funcționare, un magazin online este disponibil 24/7. Acest lucru este un avantaj enorm, deoarece clienții pot cumpăra produse în orice moment al zilei sau al nopții, în loc să-și programeze o vizită în magazin.

Personalizarea experienței 

Comerțul tradițional oferă avantajul de a vedea produsul înainte de a-l cumpăra, precum și o interacțiune mai personală cu vânzătorul. Cu toate acestea, e-commerce-ul poate oferi experiență personalizată prin intermediul datelor de cumpărare ale clientului. În plus, comercianții electronici pot oferi recomandări personalizate de produse sau servicii prin intermediul informațiilor stocate de cookies sau al datelor de profil ale clientului.

Întreținere și suport 

Comerțul tradițional are avantajul de a fi capabil să ofere suport rapid pentru produsul sau serviciul vândut sau chiar oferă serviciul de întreținere la fața locului. Pe de altă parte, acest lucru nu este posibil în ceea ce privește e-commerce-ul - deoarece toate achizițiile sunt făcute online, procesul de returnare și investigare a produsului defect este prelungit. Cu toate acestea, acest proces poate fi gestionat cu ușurință prin intermediul platformelor de suport a clientului.

Acum că am discutat despre câteva diferențe dintre un e-commerce și un magazin fizic, să vedem cu ce se diferențiază strategia de marketing pentru cele două tipuri de afaceri.

  • Comunicarea

Una dintre cele mai mari diferențe între promovarea celor două tipuri de afaceri este modul de comunicare. În marketingul pentru business-urile tradiționale, companiile se bazează adeseori pe publicații printate, pe anunțuri televizate sau de radio, pe evenimente în persoană și pe PR. În schimb, comercianții electronici comunică prin conținutul online, de obicei în formă de anunțuri pe rețelele sociale, e-mail marketing sau articole de blog. În marketingul tradițional este mai ușor să transmiți mesaje convingătoare, ”word of mouth” fiind cel mai puternic instrument al unei afaceri. În schimb, marketingul online identifică mult mai eficient grupurile specifice de clienți, astfel încât mesajele să fie personalizate pe dorințele acestora.

  • Publicul țintă

Întrucât metodele de comunicare sunt atât de diferite, target-ul este, de asemenea, diferit. În marketingul pentru afacerile tradiționale, companiile tind să se adreseze unui număr mare de oameni, fiind mult mai dificilă filtrarea persoanelor care intră în magazin. În cazul unui e-commerce, publicul țintă este cunoscut chiar dinaintea deschiderii afacerii. Știi deja cine ar putea fi clienții, care sunt dorințele lor și de ce au nevoie de serviciile sau produsele tale - și îi poți targeta foarte ușor prin reclame plătite care să te ajute să îi atragi pe site. 

  • Evaluarea performanței

Una dintre cele mai mari diferențe în strategiile de marketing este evaluare rezultatelor. În online, e-commerce-urile pot măsura cu ușurință succesul anunțurilor prin analiza datelor și a feedback-ului. Magazinele fizice cuantifică mult mai greu impactul zonelor publicitare și al anunțurilor, iar KPI-urile sunt diferite. Vânzările, numărul de clienți care ți-au vizitat magazinul, vânzările per angajat sau satisfacția clienților sunt doar câțiva dintre indicatorii ce măsoară performanța unui magazin. 

  • Costurile de marketing

Costurile de marketing pot varia destul de mult în funcție de tipul de campanie publicitară sau de marketing folosită. Publicitatea tradițională, cum ar fi reclamele radio sau la TV, sunt adesea foarte costisitoare. În schimb, campaniile de publicitate online tind să utilizeze canale mai accesibile și mai economice, cu bugete flexibile. Costurile sunt mult mai ușor de gestionat, acestea fiind controlate și adaptate cu ușurință în funcție de bugetul alocat. 

În funcție de resursele de care dispui și de activitatea business-ului, poți alege unul dintre modurile în care să îți dezvolți afacerea. Există întotdeauna oportunități de a utiliza cele mai eficiente metode de marketing pentru a evolua și a ajunge în topul căutărilor. Concentrează-te asupra oferirii unei experiențe unice, pe livrarea unor mesaje atractive și personalizate și pe oferirea unor produse sau servicii de cea mai bună calitate. Iar dacă ai nevoie de ajutor, nu ezita să apelezi la ajutorul unei agenții de marketing cu experiență.