Agenție de Digital Marketing, Social Media & PPC | Marketiu Romania

View Original

Ghid complet pentru Email Marketing modern și eficient

Chiar dacă Email Marketing este un instrument prezent de mulți ani în peisajul marketingului online și între timp a mai pierdut din popularitate în fața platformelor social media, încă reprezintă o modalitate eficientă de a-ți crește numărul de clienți și de a-ți tranforma clienții actuali în fani ai brandului.



Importanța Email Marketing pentru afacerea ta

Dacă te întrebi de ce ar trebui să aplici o strategie de Email Marketing în afacerea ta, trebuie să știi că acest instrument are cel mai mare ROI (Return on Investment) - conform Optinmonster, ROI-ul este de aproximativ 4400% - asta înseamnă că fiecare 1 Euro investit în email marketing îți va aduce 44 Euro. Tu decizi dacă este profitabil pentru tine sau nu :)

Construirea listei de email-uri

Primul pas este să îți construiești o bază de date cu adrese de email ale unor potențiali clienți sau oameni interesați de afacerea și produsele/serviciile pe care le oferi. Înainte de asta însă, trebuie să înțelegi că oamenii se abonează la email-urile unei companii pentru a primi valoare - fie că e vorba de oferte și promoții speciale pentru abonați, să afle noutăți despre un subiect ce îi interesează sau să învețe ceva nou.

Dacă începi de la zero, poate părea imposibil să strângi suficienți oameni în baza de date, însă noi ți-am pregătit câteva strategii de care te poți folosi. Să începem!


  • Adaugă Call to Action pe site

Dacă ai un articol pe blog foarte apreciat de cititorii tăi sau poate o pagină din site care oferă valoare adăugată vizitatorilor, de ce să nu îi atragi pe acești oameni să se înscrie la newsletter-ul tău?! Adaugă la final un CTA (Call to Action) de tipul „Descarcă gratuit un ghid/un tool/un curs” și trimite-i spre formularul de abonare. Dacă nu ai acest tip de content și nici resursele necesare în momentul de față, poți apela și la clasicul CTA „Abonează-te la email-urile noastre”, însă cel mai probabil vei avea o rată mai mică de abonare.

  • Afișează un Pop-up de abonare

Poate te gândești că pop-up-urile sunt acele reclame enervante care te agasează de cum intri pe un site și de care nu poți să scapi pe nicio pagină. Ei bine, nu trebuie să fie așa. Ai mai multe opțiuni de a afișa un pop-up care să fie relevant pentru vizitatorii site-ului tău:

  • Pop-up la un anumit timp după ce un utilizator navighează pe o pagină din site-ul tău

  • Pop-up atunci când utilizatorul dă scroll la un anumit procent din pagină

  • Pop-up atunci când utilizatorul are intenția de a închide fereastra cu pagina

  • Pop-up la revizitarea site-ului

Astfel te asiguri că persoana în cauză este interesată de conținutul paginii sau de afacerea ta și că este dispusă să se aboneze la email-urile tale pentru a afla mai multe sau pentru a obține o reducere.

Spre exemplu, Bonami folosește un pop-up atunci când un utilizator are intenția de a părăsi site-ul și îl invită să se înscrie la newsletter-ul lor, expunând și motivele prin care aduc plus valoare abonaților.


  • Descrie valoarea pe care o aduci

Oamenii nu vor să se înscrie la încă o serie de email-uri spam sau de slabă calitate, așa că fii sigur că incluzi în pagina de abonare motivele pentru care ar trebui să se aboneze și cum poți tu să le aduci valoare. Pot descărca un document cu un conținut util sau primesc acces la oferte exclusive? Menționează asta oricât de des poți.



Cu siguranță ai mai mulți fani pe Facebook sau Instagram decât abonați în lista de email, așa că de ce să nu te folosești de aceste conexiuni pentru a-ți construi baza de date? Include într-o postare informații despre conținutul email-urilor trimise de tine și despre valoarea adusă de ele, adugând la final și un link spre formularul de abonare.

  • Adaugă link de abonare în semnătura email-ului

Zilnic purtăm discuții cu o mulțime de oameni pe email, însă te-ai gândit că mulți dintre aceștia pot fi încadrați în publicul țintă al afacerii tale? Dă-le opțiunea să descopere mai multe informații despre compania ta printr-un Call to Action de abonare la newsletter.


  • Adaugă link de abonare pe pagina „Despre noi”

Pagina cu informații despre companie este una dintre cele mai accesate pe site-ul oricărei afaceri - oamenii vor să știe cu cine vor colabora, vor să afle povestea brandului, experiența pe piață, iar tu îi poți încuraja să afle mai multe abonându-se la newsletter.

  • Afișează un scroll box

La fel ca în cazul pop-up-urilor apărute după ce este parcurs un anumit procent din pagină, când vizitatorul este clar interesat de conținutul pe care îl citește, un instrument de tip scroll box este un mod subtil de a crește numărul abonaților la newsletter.

Un astfel de instrument este des folosit de cei de la Hubspot, care afișează în cadrul articolelor de blog de pe site-ul lor aceste scroll boxes, prin care oferă gratuit diverse resurse de marketing în schimbul adreselor de email ale vizitatorilor.


Ce date să ceri la abonare?

În afară de adresa lor de email, vei mai avea nevoie și de informații de bază precum numele și prenumele (câmpuri separate pentru a putea personaliza email-urile mai apoi). Dacă deții o afacere de tip B2B, vei vrea să afli și cum se numește compania la care lucrează noul abonat, care este industria în care activează și ce poziție ocupă. Dacă însă afacerea ta este B2C, în funcție de nișa în care activezi, îți poate fi util să știi în ce oraș locuiește, sexul (aflat discret prin prezentare opțiunilor de adresare Doamna/Domnul) sau dacă are copii. 

Spre exemplu, dacă ai un magazin ecommerce de haine, o astfel de segmentare te va ajuta să trimiți femeilor doar haine precum rochii, topuri, fuste, poate și hăinuțe de copii, iar bărbaților le poți trimite doar cămăși, costume și alte articole de interes pentru ei.


Indiferent de datele pe care le ceri în formularul de abonare, acesta trebuie să conțină la final un checkbox prin care utilizatorul să își dea acordul explicit că dorește să se înscrie la comunicările tale prin email. Acest punct este extrem de important, fiind una din rezoluțiile prevăzute de GDPR (General Data Protection Regulation) - așa cum îi spune și numele, este o politică de protecție a datelor personale pe Internet, adoptată de toate statele europene începând din Mai 2018.




Acum că ai o strategie de construire a listei de email marketing și un formular de abonare bine optimizat, trebuie să planifici și conținutul viitoarelor newslettere - iar dacă nu ai încă suficiente idei despre ce ai putea scrie, te ajutăm noi cu câteva propuneri de subiecte interesante, precum și cu o listă de elemente pe care este neapărat să le bifeze orice email de marketing pe care îl trimiți.







Idei de subiecte pentru Newsletter

  • Cele mai populare sau recente articole de pe blog

  • Noi produse lansate

  • Studii de caz noi

  • Promoții și oferte exclusive

  • Știri din industrie

  • Sfaturi despre serviciile/produsele oferite

  • Noutăți despre echipa ta (promovări, aniversări în companie)

  • Prezentarea unui membru al echipei 

  • Testimoniale primite de la clienți

  • Interviuri cu fondatorii companiei

  • Răspunsuri la întrebări frecvente (FAQ)

  • Evenimente viitoare


Ce trebuie să conțină un email?


Newsletterele pe care le trimiți ar trebui să fie o reflecție a brandului tău, să respecte liniile de design, culorile și fonturile folosite în celelalte comunicări, păstrând astfel o imagine unitară de brand. Pe lângă cele de mai sus, un newsletter ar trebui să mai respecte și următoarele condiții, pentru a obține cele mai bune rezultate:


  • Titlu

Subiectul unui email este cel care determină în mare parte succesul unei campanii, pentru că influențează în mod direct rata de deschidere a acesteia.

Așadar, un titlu de newsletter trebuie să fie scurt și la obiect, de preferat sub 50 de caractere și neapărat să trezească interesul publicului țintă - de multe ori asta se traduce prin valoare pentru cititor, fie că e vorba de o reducere, sau informații utile pentru ei.


  • Text de preview

Servicii precum Gmail, Outlook sau Iphone Mail App arată și primele linii dintr-un email, pe lângă subiect, oferind astfel un preview al conținutului încă dinainte ca mail-ul să fie deschis. Astfel, vei vrea să oferi și un scurtă descriere a campaniei tale de email care să contribuie la atragerea interesului și la o rată mai mare de deschidere. 

  • Imagini

Știți ce se spune, o imagine face cât o mie de cuvinte. Din acest motiv, imaginile nu ar trebui să lipsească din niciun email trimis. Folosește fotografii moderne, de înaltă calitate, însă optimizate corect ca dimensiune pentru a nu crește timpul de încărcare al newsletter-ului. Poți folosi un tool ca TinyPng pentru a reduce dimensiunea imaginilor.


Pro tip: adaugă hyperlink-uri imaginilor, fie că sunt către anumite categorii de produse/servicii, ori către articole de blog. Oamenii iubesc să dea click pe imagini, iar scopul tău până la urmă este să aduci oamenii pe site unde să convertească.


Util: dacă ești la început de drum și nu dispui de suficiente imagini proprii, poți descărca de pe Unsplash imagini gratuite și de foarte bună calitate.


  • CTA (Call To Action) 

Fiecare email ar trebui să conțină măcar un CTA - vrei ca abonații tăi să facă o acțiune la finalul mesajului tău, nu? Cele mai folosite sunt butoanele de final cu îndemnuri precum „Comandă acum” sau „Descarcă”, însă nu este neapărat să te folosești de un buton, ci poți plasa CTA-uri și în interiorul textului și să obții o rată mare de interacțiune.


Câteva idei de CTA: 

  • Înscrie-te

  • Abonează-te

  • Descoperă

  • Încearcă gratuit

  • Află mai multe

  • Alătură-te nouă

  • Urmărește-ne în social media

  • Participă la eveniment


  • Butoane social media

Încurajează-ți abonații să se conecteze cu noutățile tale și în social media, acolo unde ar trebui să ai o prezență profesională și constantă, care să le ofere update-uri mai dese cu privire la activitatea ta.

  • Date de contact

Nu uita ca în footer să adaugi și datele tale de contact - o adresă de email și un număr de telefon la care poți fi contactat, precum și adresa fizică a magazinului tău sau a sediului social.

  • Buton de dezabonare

Abonații tăi trebuie să aibă în orice email primit de la tine opțiunea de a se dezabona de la comunicările tale. Adaugă în footer și un link de unsubscribe, iar dacă vrei să afli care este motivul, adaugă și un scurt sondaj - feedback-ul te va ajuta să crești.



Cum stabilești frecvența email-urilor?

Știm cu toții din experiența proprie, frecvența email-urilor este un subiect sensibil - dacă o faci prea des, vei agasa abonații și îi vei determina să se dezaboneze, iar dacă o faci prea rar aceștia își pot pierde interesul sau pot fi dezamăgiți că nu primesc de la tine update-uri pe care le așteptau. Dar cum știi care e frecvența potrivită pentru lista ta de abonați? Răspunsul este unul la care probabil te aștepți: va trebui să testezi!


Începe prin a stabili o ipoteză pe care să o verifici prin acest test - să spunem că te aștepți ca rata de deschidere să crească cu 10% dacă mărești numărul de emailuri de la 1/săptămână la 3/săptămână. Sau poate ai o rată mare a dezabonărilor și atunci îți poți propune să scazi numărul de email-uri trimise într-o lună pentru a scădea și numărul dezabonărilor. Desigur, îți poți stabili mai multe ipoteze pe care să le testezi. 

Următorul pas este să îți notezi performanțele ultimelor 5 email-uri trimise - fă un tabel cu indicatorii cheie, precum rata de deschidere, rata de click și numărul de dezabonări.

A venit momentul să creezi email-urile de test, conținutul fiind la fel ca de obicei (promoții, diverse produse, updates referitor la ultima perioadă sau modificări ce au mai apărut, etc). Odată ce le-ai creat, programează-le conform frecvenței stabilite în ipoteză. Dacă ai scăzut frecvența la un email pe săptămână, asigură-te că le trimiți mereu în aceeași zi și la o oră similară.

După ce vei trimite 5 email-uri de test, măsoară din nou rezultate și verifică dacă s-au adeverit ipotezele stabilite la început. Dacă rezultatele sunt semnificativ mai bune, adoptă noua frecvență de trimitere.

Pentru cei aflați la început de drum cu implementarea email marketing, un punct bun de start ar fi 1 email/săptămână în cazul vânzării de produse și 1 email/lună în cazul promovării unor servicii. După câteva email-uri trimise poți începe testarea și în funcție de rezultate faci și ajustările necesare.


Automatizarea email-urilor

Automatizarea email-urilor nu este atât de complicată pe cât sună, îți promitem! Ea se referă la folosirea unor reguli predefinite pentru trimiterea automată a unor mesaje - de obicei aceste reguli sunt date de acțiuni specifice ale publicului tău: la abonarea la newsletter, la adăugarea în coș a unor produse ori la abandonarea unui coș.

  1. Welcome Email

Multe afaceri neglijează acest tip de email automatizat, declanșat de abonarea unei persoane la newsletterul companiei: Welcome Email.

Gândește-te la acest mesaj de bun venit ca la șansa ta de a face o primă impresie bună despre tine în fața unui nou abonat. Dacă nu ai setat încă un welcome email, este momentul să o faci - nu este deloc complicat și te va ajuta să setezi tonul acestor comunicări și așteptările privind următoarele newslettere. Conform Hubspot, aceste welcome emails au o rată de deschidere de 50%.

Când să trimiți un welcome email?

Neapărat în primele 24 de ore de la abonare, însă ideal în prima oră, pentru că în acest interval ești încă prezent în mintea utilizatorilor.

Ce trebuie să conțină un welcome email? 

De multe ori abonarea la un newsletter se face în schimbul a ceva - fie că e vorba de un voucher de reducere, de livrare gratuită pentru prima comandă ori de un ebook sau curs gratuit. Așadar, acest prim contact cu noul abonat trebuie să respecte neapărat această promisiune.

În al doilea rând, un email de bun venit trebuie să clarifice frecvența cu care va primi un abonat emailuri de la tine - fie că e zilnic, săptămânal, lunar. Nu uita să personalizezi subiectul și conținutul email-ului, aspect care va contribui la construirea unei relații de lungă durată cu potențialii clienți.

Dacă afacerea ta oferă un serviciu, poți vorbi despre beneficiile utilizării acestuia sau poți oferi sfaturi despre cum să se bucure la maximum de avantajele oferite de serviciul tău.

Dacă în schimb te ocupi de vânzarea unor produse, povestește-i puțin noului abonat despre afacerea și experiența ta, despre calitățile/produsele cele mai apreciate de clienții tăi. Nu uita să menționezi și ce ar trebui să se aștepte să vadă în viitor: campanii promoționale, sfaturi despre folosirea produselor, coduri de discount, etc.

Chiar dacă este un email de bun venit, la final acesta trebuie să conțină și o modalitate de dezabonare.


2. Abandoned cart

70% dintre persoanele care fac shopping online își abandonează coșul de cumpărături dintr-un motiv sau altul, conform MailChimp. Printre cele mai întâlnite motive de abandon într-o afacere de tip ecommerce sunt costul mare al livrării, necesitatea creări unui cont pentru plasarea comenzii sau îngrijorări privind securitatea site-ului. Email-urile automatizate de tip abandoned cart te pot ajuta să recuperezi o tranzacție aparent pierdută. Spre exemplu poți trimite un email atunci când unul din produsele adăugate în coș are un preț mai scăzut sau poți oferi chiar un voucher de reducere pentru a impulsiona vânzarea.

În plus, le poți recomanda produse similare cu cele adăugate de ei în coș, astfel încât să crească valoarea coșului de cumpărături.

Când să trimiți un abandoned cart email?

Serviciile de trimitere email-uri au de obicei opțiuni prestabilite în acest sens. Spre exemplu, în MailChimp poți alege să se trimită acest email automatizat la 1, 6 sau 24 de ore după ce un vizitator își abandonează coșul de cumpărături. Va trebui să testezi și să vezi ce variantă funcționează cel mai bine pentru audiența ta - în acest caz specific va trebui să analizezi comparativ rata de deschidere a email-urilor, click-urile către reluarea cumpărăturilor și numărul tranzacțiilor finalizate.

Monitorizează performanța email-urilor trimise

Și performanțele unui newsletter sunt tot un feedback al cititorilor - dacă subiectul și/sau conținutul a fost mai bun, cu siguranță se va vedea acest lucru și în cifre. În schimb, dacă indicatorii sunt slabi, înseamnă că este loc de îmbunătățiri.

Iată câțiva indicatori pe care să îi urmărești:

  • Rata de deschidere (cât la sută din cei care au primit email-ul tău l-au deschis)

  • Rata de click (cât la sută din cei care au deschis email-ul tău au dat click pe cel puțin un element)

  • Numărul de dezabonări - câți oameni s-au dezabonat de la newsletter-ele tale 

  • Bounce rate - cât la sută din lista ta de abonați nu a primit email-ul tău din diverse cauze (lipsă spațiu pe email, adresă inexistentă, ai fost marcat ca spam etc)



Acum că ai toate informațiile necesare pentru a trimite primele tale newslettere, noi îți urăm spor la treabă și multă inspirație! Nu uita să trimiți un email de test către tine și echipa ta, pentru a verifica dacă arată bine, dacă link-urile funcționează și mai ales dacă este bine optimizat pentru mobil! Iar dacă ai nevoie de ajutor în strategia ta de email marketing, dă-ne un semn pe hello@marketiu.ro și noi îți răspundem cu drag!