Optimizarea SEO pentru YouTube - cum să atragi mai multe vizualizări în mod organic
YouTube este al doilea cel mai mare motor de căutare din lume, imediat după Google, și într-o luptă acerbă cu TikTok (care e preferat mai ales de publicul din categoria Gen Z). 8 din 10 rezultate ale căutării video sunt videoclipuri YouTube, iar platforma este în continuă creștere, cu 500 de ore de video-uri încărcate pe YouTube în fiecare minut.
Acesta este doar unul dintre motivele pentru a nu considera Youtube doar o altă platformă de social media - da, trebuie să fii constant în publicarea de conținut pentru a-ți crește numărul de urmăritori, însă optimizarea SEO a video-urilor urcate pe Youtube (inclusiv a Short-urilor) este la fel de importantă!
Hai să vedem ce poți face pentru a optimiza SEO conținutul de pe Youtube: am pus laolaltă câteva sfaturi care să te ajute să îți faci un checklist pe care să-l parcurgi înainte de fiecare publicare - dar înainte de asta trebuie să vorbim rapid și despre strategia SEO pentru Youtube.
Ce este și de unde începi o strategie SEO pentru YouTube?
SEO, pe înțelesul tuturor, este procesul de optimizare a conținutului postat pe net pentru ca motoarele de căutare să îl găsească relevant și să îl afișeze utilizatorilor interesați de subiectele abordate de tine. SEO este popular mai ales în rândul site-urilor, care încearcă să își optimizeze conținutul actual și să publice noi articole incluzând cuvinte cheie pe care publicul lor țintă le-ar putea căuta. Dar același proces de căutare ca pe Google se întâmplă și pe Youtube, așa că și atunci când publici video-uri trebuie să ții cont de factorii care influențează afișarea ta în rezultatele căutărilor.
Optimizarea SEO a YouTube implică mai multe aspecte, de la optimizarea titlului și a descrierii fiecărui video postat, la optimizarea descrierii canalului, organizarea playlist-urilor, a thumbnail-ului și chiar a informației pe care o prezinți în video.
Începe cu research-ul cuvintelor cheie pentru planul de conținut
Având în vedere că YouTube este un motor de căutare video, crearea de conținut trebuie abordată într-un mod strategic. Să spunem de exemplu că ești designer de interior și vrei să creezi video-uri în care să vorbești despre best practices din domeniu, despre cele mai bune magazine din care să cumperi mobilă sau decorațiuni, exemple de before & after etc. Pune pe listă toate aceste idei și apoi caută pe Youtube să vezi ce s-a mai creat pe aceste subiecte - uită-te la video-urile cele mai populare și vezi ce titlu au ales ei, unde au plasat cuvântul cheie, cum au structurat descrierea, cât de atractiv este thumbnail-ul. Suntem siguri că așa vei găsi atât forma ideală a titlului, cât și mult mai multe idei de subiecte pe care le poți exploata pe viitor.
În plus, pe măsură ce tastezi în căsuța de căutare Youtube, vei primi și sugestii de căutări populare pe subiect, ajutându-te astfel să îți dai seama de interesele publicului tău țintă - și, implicit, de subiecte pe care ar trebui să le abordezi.
Un alt instrument util - și complet gratuit - este Google Trends. Acesta îți va spune ce cuvinte cheie sunt acum pe val în nișa ta, iar tu poți crea conținut țintit, pentru a răspunde fix nevoilor actuale din piață. Partea cea mai bună este că Google Trends are o opțiune „căutare YouTube” sub opțiunea „căutare web”, care îți va oferi date despre volumul de căutare fix din YouTube. Din păcate, acest instrument nu oferă cifre reale (totul este exprimat în procente), dar totuși este foarte util pentru compararea cuvintelor cheie între ele.
Stabilește cuvintele cheie pentru fiecare video în parte
Acum că știi ce video-uri o să creezi, trebuie să selectezi pentru fiecare din ele câte un cuvânt cheie principal și 1-2 secundare. Să revenim la exemplul anterior, în care ești un designer de interior ce dorește să publice video-uri pe Youtube - să zicem că unul din subiectele identificate a fi de interes și pe care îl poți aborda cu ușurință este decorarea dormitorului. Ca să identifici cuvintele cheie pentru acest video, trebuie doar să te gândești cum ar mai căuta oamenii informații despre acest subiect? Poate vor căuta amenajarea dormitorului sau poate vor căuta redecorarea dormitorului. Ori poate vor adăuga în căutare și atribute ale dormitorului lor: matrimonial, pentru copii, dormitor mic, dormitor pătrat. Ori poate se vor gândi să caute cum amplasezi cel mai bine mobila în dormitor sau greșeli în amenajarea unui dormitor.
Atunci când creezi un video este bine să te gândești la toate aceste implicații și să te pui în locul publicului tău țintă. Un instrument care să te ajute să eficientizezi acest proces este Google Keyword Planner, care plecând de la câteva cuvinte cheie introduse de tine, îți va arăta ce alte opțiuni similare există precum și volumul de căutări pentru fiecare din ele - ca să îți faci o idee despre relevanța lor.
Inserează cuvântul cheie principal în titlul videoclipului
Când căutăm videoclipuri pe Youtube, două lucruri ne atrag cel mai mult atenția: titlul și thumbnail-ul. Iată cum optimizezi titlul unui video pe Youtube pentru a-ți crește șansele de vizualizări:
Include în titlu cuvântul cheie principal - asta îți va crește șansele să fii afișat în topul rezultatelor atunci când cineva caută informații pe subiect
Titlul videoclipului ar trebui să fie puternic și ar trebui să acționeze ca un “hook” asupra utilizatorului - să îl facă să-și dorească să afle mai multe.
Nu forța limita de lungime a titlului - chiar dacă Yooutube permite 100 de caractere, recomandat este să menții titlul pe la 60 de caractere, astfel încât să fii sigur să se afișează complet pe toate dispozitivele.
Înainte de a te decide asupra titlului, efectuează un research al cuvintelor cheie și apoi aruncă o privire asupra concurenților tăi pentru aceste cuvinte cheie. Acestea sunt videoclipurile cu care te vei confrunta, așa că vrei ca titlul tău să fie la fel de bun ca al lor, dacă nu chiar mai bun.
Optimizează-ți descrierea
Mulți oameni fac greșeala de a scrie doar câteva propoziții pentru descriere. Potrivit Google, limita oficială de caractere pentru descrierile video YouTube este de 1.000 de caractere. Și, deși este în regulă să folosești tot spațiul respectiv, amintește-ți că cel mai probabil spectatorul tău a venit aici pentru a viziona un videoclip, nu pentru a citi un eseu. Așadar, luați acest lucru ca șansă de a extinde informațiile din videoclip cu linkuri, calls to action și biografii ale interpreților, menținându-le pe toate la lungimi rezonabile.
Reține că YouTube afișează numai primele două sau trei rânduri de text - care reprezintă aproximativ 100 de caractere. După acel moment, spectatorii trebuie să facă clic pe „Afișați mai multe” pentru a vedea descrierea completă. De aceea, vă sugerăm să încărcați frontal descrierea cu cele mai importante informații, cum ar fi CTA-uri sau linkuri cruciale.
Sfat: includeți cuvântul cheie în primele 25 de cuvinte și asigură-te că are o frecvență de 2-4 ori în toată descrierea.
Thumbnails personalizate
Miniatura unui videoclip este de fapt mai importantă decât titlul în ceea ce privește atragerea clickurilor din partea căutătorul YouTube. Ați putea face orice alt lucru corect pentru SEO, dar dacă aveți o miniatură neatrăgătoare, nimeni nu va face clic pe videoclipul tău.
Deși poți alege oricând una dintre opțiunile pentru miniaturi generate automat de YouTube, vă recomandăm să încărcați o miniatură personalizată. Conform Creator Academy, 90% dintre cele mai performante videoclipuri de pe YouTube au miniaturi personalizate, recomandând utilizarea imaginilor de 1280x720 pixeli - reprezentând un raport de 16: 9 - salvate ca 2 MB sau mai mici .jpg, .gif, fișiere .bmp sau .png. Dacă urmezi acești parametri, poți fisigur că miniatura ta apare la o calitate la fel de înaltă, pe mai multe platforme de vizionare.
Carduri
Când vizionezi un videoclip, ai văzut vreodată o mică pictogramă albă, circulară, cu un „i” în centru, care apare în colț sau o bară de text translucidă care îți cere să te abonați? Acestea sunt carduri, pe care Creator Academy le descrie ca „notificări preformate care apar pe desktop și pe mobil, pe care le puteți configura pentru a vă promova marca și alte videoclipuri pe canalul tău.”.
Poți adăuga până la cinci carduri la un singur videoclip și există șase tipuri:
Carduri care direcționează spectatorii către alt canal.
Carduri de donație pentru a încuraja strângerea de fonduri în numele organizațiilor non-profit.
Finanțarea de la fani pentru a cere spectatorilor să sprijine crearea conținutului video.
Carduri de legătură, care direcționează spectatorii către un site extern, o platformă de crowdfunding aprobată sau o platformă de vânzare aprobată.
Carduri de sondaj, care pun o întrebare spectatorilor și le permit să voteze pentru un răspuns.
Carduri video sau playlist, care se leagă de alte tipuri de conținut YouTube.
Indiferent cu ce sfat sau instrument SEO începeți, un canal YouTube de succes începe cu conținut bun. Dacă doriți să obțineți mai multe vizionări, abonați și clasamente pe YouTube, este esențial să investiți timp în optimizarea videoclipurilor. Începe să bifezi toți pașii de mai sus pentru YouTube și ești pe drumul cel bun!