Promovarea Online a unui Restaurant – 5 moduri în care îți poți crește afacerea
Mai bine de 60% din restaurantele nou deschise eșuează în primul an și aproape 80% se închid înainte să împlinească 5 ani. Asemenea statistici sunt un motiv suficient pentru a-ți dori să pui restaurantul tău pe hartă și să atragi cât mai mulți clienți pe care să îi cucerești cu serviciile și preparatele tale. Așa cum ai lucrat din greu la meniu, la instruirea personalului sau la amenajarea interioară, trebuie să investești cel puțin tot atât de mult timp și atenție în promovarea restaurantului către publicul tău țintă. Și pentru că trăim în era tehnologiei, vom vorbi în acest articol despre cum poți pune restaurantul tău pe hartă folosind mijloace moderne de marketing online.
1. Folosește Social Media în favoarea ta
Social Media este o oportunitate nemaipomenită de a te conecta cu potențialii clienți și de a le atrage atenția asupra serviciilor tale – asta pentru că 61% dintre oameni decoperă noi restaurante prin intermediul canalelor Social Media. Înainte de a începe efectiv să postezi, trebuie să identifici care sunt canalele social media pe care publicul tău țintă le frecventează. Fiecare canal este diferit, cu audiențe diferite – astfel trebuie mai întâi să îți cunoști publicul țintă, totul pentru a-ți folosi cât mai eficient resursele de timp și bani.
Indiferent de platformele social media pe care le vei utiliza, scopul tău este să pui la dispoziție audienței tale toate informațiile necesare pentru a-i ajuta să ia o decizie. Astfel, este important să completezi toate câmpurile din secțiunea „Despre noi” de pe fiecare canal social media în parte. Adaugă povestea restaurantului tău, adresa fizică și orele de funcționare, website-ul și un email de contact, dar și un număr de telefon - precum si poze cu preparatelle tale sau recenzii ale clientilor fericiți
Instagram este platforma perfectă pentru restaurante și pub-uri – aici poți arăta cât de apetisante sunt preparatele tale și cât de bine arată decorul – acestea fiind două dintre cele mai importante avantaje competitive ale unui restaurant. Pe lângă postări cu mâncare, tot pe Instagram poți celebra și experiența angajaților tăi – astfel de postări umanizează brandul și îi ajută pe clienți să se conecteze cu oamenii ce fac posibile experiențele lor culinare.
Pentru a fi mai ușor descoperit de către localnici, folosește-te de o strategie de hashtag-uri. Analizează care sunt cele mai populare hashtag-uri din orașul tău și adaugă-le la fiecare postare – astfel imaginile postate de tine vor fi afișate către un public mult mai larg, crescând vizibilitatea restaurantului tău. Pe lângă acestea, crează-ți propriul hashtag cu numele restaurantului și încurajează-ți clienții să îl folosească atunci când postează.
Afla mai multe despre cum să folosești Instagram pentru a-ți crește afacerea în articolul nostru anterior pe blog.
Facebook Live
Plaforma îți permite să transmiți live până la 90 minute- te sfătuim însă să te limitezi la 30-40 minute, pentru a nu plictisi audiența, dar minim 10 minute, pentru a avea sufiecient timp să te prindă live. Nu ai nevoie de un scenariu bine pus la punct pentru a intra live, ci te poți folosi cu ușurință de evenimentele pe care le organizezi (o seară cu muzică live, ori o seară de karaoke sau poate o petrecere pe care o găzduiești) sau poți transmite doar câteva imagini cu atmosfera din restaurant, fie ea intimă sau de petrecere. Ori, de ce nu, poți transmite live chiar din bucătărie, atunci când se pregătește un preparat mai special - sau dacă un angajat al tău are un talent special în a învârti aluatul de pizza, sau în a mânui cuțitul. Totul este să fii deschis și să ai smartphone-ul aproape!
2. Construieștie o prezența puternică în online
Decizia de a vizita un restaurant se ia de cele mai multe ori online, așa că este important să poți fi găsit cu ușurință – de fapt, site-urile de căutare și portalurile de review-uri precum Foursquare au devenit foarte populare printre cei care caută noi restaurante.
Sunt peste 20 de astfel de platforme dedicate descoperirii de restaurante la noi în țară și este recomandat să te înscrii pe toate. Merită efortul de a petrece câteva ore online pentru a fi listat, căci expunerea generată de aceste portaluri poate fi imensă.
Iată aici o listă cu câteva dintre cele mai importante site-uri de review-uri restaurante din România: Metropotam, Restocracy, Restograf, Zile și Nopți, FourSquare. Dacă restaurantul tău este situat într-un oraș turistic, te sfătuim să îți faci cont și pe platforma TripAdvisor, folosită mai mult de străini atunci când vizitează un nou loc.
Ideea tuturor acestor site-uri este de a apărea în fața publicului tău țintă atunci când caută un nou restaurant - astfel detaliile precum numărul de telefon pentru rezervări/comenzi sau adresa fizică trebuie să fie întotdeauna disponibile. Dacă restaurantul tău nu este listat pe astfel de platforme, va fi cu siguranță al altcuiva – deci este cu siguranță o idee bună să fii listat pe cât mai multe site-uri de acest tip.
Răspunde review-urilor
Când 92% dintre clienți citesc review-uri online și mai mult de jumătate din persoanele cu vârsta între 18-34 ani dau prioritate review-urile online în fața opiniei prietenilor și familiei, cu siguranță nu poți subestima puterea acestor „etichete” online.
Oamenii au tendința să intre să lase un review doar atunci când sunt nemulțumiți de experiența avută – este important să răspunzi fiecărui astfel de comentariu în parte, oferind o explicație și, dacă este cazul, o compensație. Aceste răspunsuri îți vor spori credibilitatea și îți vor oferi și o privire de ansamblu asupra serviciilor sau produselor care reprezintă o problemă printre clienții tăi, aspecte care probabil influențează și creșterea restaurantului. Poți considera deci că fiecare review negativ este o oportunitate de a-ți îmbunătăți serviciile.
Pentru ca reputația online a restaurantului tău să nu fie alcătuită numai din review-uri negative, este important să fii proactiv și să le ceri clienților să dea un rating și un review onest restaurantului tău.
3. Website care reflectă imaginea brandului
Spre deosebire de platformele de review-uri, unde sunt prezentate doar câteva aspecte ale brandului tău, un website îți dă libertatea de a te prezenta în fața potențialilor clienți exact așa cum îți dorești, iar tot focusul este pe brandul și pe serviciile tale. Nu dezvolta un website pentru restaurant doar de dragul de-al avea, ci ține minte că trebuie să aibă un scop precis: acela de a oferi clienților informațiile pe care le caută, în timp ce design-ul reflectă identitatea brandului tău. În plus, cu 70% din traficul pe Internet venind de pe mobil, să ai un website optimizat pentru aceste dispozitive este astăzi esențial.
Îți recomandăm să ai pagini dedicate pentru prezentarea meniului, a echipei restaurantului, pentru a efectua rezervări sau comenzi la domiciliu, dar și o pagină separată pentru contact, în care să adaugi informații precum adresa fizică unde poți fi găsit, un număr de telefon pentru rezervări și o adresă de email pentru colaborări sau eventuale (sperăm să nu fie cazul) reclamații.
Nu uita să incluzi și fotografii de calitate cu preparatele tale – ia în considerarea chiar angajarea unui fotograf profesionist, pentru că vrei ca imaginile pe care le folosești să atragă atenția și pofta celor care le privesc, dar și să transmită profesionalism și calitate înaltă.
În afară de a avea un website atrăgător și ușor de utilizat, care să stea la baza campaniilor de marketing derulate, este important și să urmărești comportamentul utilizatorilor pe site-ul tău – ce pagini sunt cele mai vizitate, cât timp petrec pe site, după ce cuvinte cheie găsesc site-ul tău sau date demografice. Aceste date te vor ajuta să optimizezi website-ul conform preferințelor vizitatorilor tăi. Noi îți recomandăm să folosești Google Analytics pentru a monitoriza astfel de date.
4. Încurajează UGC (User Generated Content)
Conținutul generat de utilizatori (UGC) este o modalitate eficientă de a-ți mări expunerea către noi audiențe. În ziua de azi toată lumea deține un smartphone și poate fi fotograf, iar dacă preparatele tale arată la fel de bine precum este și gustul lor, te poți folosi cu ușurință de asta pentru a-ți crește afacerea.
Spre exemplu, poți încuraja clienții restaurantului să posteze fotografii cu mâncarea servită la tine în restaurant prin intermediul unui concurs organizat pe Instagram – iar ca premiu poți oferi o cină gratuită în restaurantul tău. Pe lângă faptul că aceste fotografii vor fi expuse către rețeaua de prieteni a clienților tăi, mărindu-ți astfel audiența cu sute sau chiar mii de persoane, le poți folosi și pe canalele tale de social media, tocmai pentru a crește încrederea și validarea brandului.
5. Influencer marketing pentru extinderea audienței
Atunci când deschizi un restaurant nou este greu să generezi review-uri și discuții despre afacerea ta – însă o modalitate excelentă de a face acest lucru este prin intermediul Influencer Marketing. Deja pe buzele tuturor de câțiva ani, această metodă de recomandări făcute de persoane de încredere, urmărite de zeci sau chiar sute de mii de oameni, s-a dovedit a fi foarte eficientă dacă publicul tău țintă este comun cu cel al influencerului ales.
Caută un persoane cu un număr relevant de followers din orașul unde este deschis restaurantul tău și invită-i să testeze preparatele și conceptul restaurantului tău în schimbul unui review online postat pe blogul lui sau pe canalele social media. Sfatul nostru este să nu ceri direct un review pozitiv, deoarece nu ar fi onest, ci să ceri pur și simplu un review obiectiv al mâncării și serviciilor tale.
Mulți oameni urmăresc în social media bloggeri/vloggeri ce testează mâncăruri, doar pentru a găsi noi restaurante pe care să le încerce, așa că îți poți amplifica cu siguranță afacerea, numele restaurantului tău ajungând să fie cunoscut în comunitatea din jurul influencerului.
Acestea sunt strategiile de digital marketing pe care noi le considerăm esențiale în ceea ce privește activitatea de marketing a unui restaurant. Fie că ai un restaurant nou deschis, ori unul cu renume pe plan local, potențialii clienți trebuie să te găsească ușor în mediul online și să vadă încă de acasă, prin website și social media, care este conceptul restaurantului tău – folosește-te de sfaturile de mai sus pentru a ajunge în mod eficient la publicul tău țintă și oferă-le experiențe despre care să vorbească cu prietenii nu numai în cadrul restaurantului, ci și în mediul online.
Noi îți urăm succes, iar dacă vreodată dorești să discutăm aceste tactici mai în detaliu și să găsim modalități prin care să crești în mod semnificativ numărul clienților restaurantului tău, scrie-ne pe adresa hello@marketiu.ro.