Promovare Black Friday - 5 lucruri utile pe care să le iei în considerare în 2019

Ziua cea mare pentru shoppingul online se apropie rapid: Black Friday pică anul acesta pe 29 Noiembrie. Evenimentul de origine americană este stabilit în mod tradițional în ultima zi de Vineri a lunii Noiembrie, chiar după sărbătoarea Thanksgiving, însă multe magazine din online-ul românesc „fură startul”, anunțând deja că organizează evenimentul chiar și cu două săptămâni înainte. Indiferent de data în care alegi să organizezi Black Friday, îți recomandăm să începi pregătirile cu cel puțin 3 săptămâni înainte, pentru a te asigura că vânzările tale vor fi semnificative. 


Statistici Black Friday 2018

Înainte să venim cu câteva idei prin care poți profita la maximum de această perioadă, credem că ar trebui să afli statisticile Black Friday 2018 pentru piața de ecommerce din România:

  • S-au înregistrat 376289 tranzacții plătite online cu cardul, în valoare de 198 milioane RON (pe parcursul Black Weekend)

  • Valoarea medie a unei coșului de cumpărături: 526 RON

  • Valoarea cea mai mare a unei tranzacții: 129635 RON

  • Categoriile cele mai de interes: IT&C, Fashion, Turism

  • Minutul de aur: 6:56-6:57, când s-au înregistrat 1135 plăți online

  • În intervalul 00:00 - 7:00 al zilei de 16 Noiembrie s-au înregistrat 10000 tranzacții, în valoare de 4 milioane RON

Statisticile sunt puse la dispoziție de blogul Gpec și PayU România.

  1. Extinde promoția Black Friday


O idee de marketing eficientă, ce a devenit din ce în ce mai comună în ultimii ani, este extinderea perioadei de promoție. Black Friday obișnuia să fie principala zi în care retailerii aveau cele mai mari vânzări, însă, odată cu dezvoltarea ecommerce, a apărut și Cyber Monday - lunea ce urmează după Black Friday. Drept rezultat, majoritatea magazinelor online au extins promoția pe durata celor patru zile. Prin mărirea perioadei de reduceri pe tot weekendul, vei putea atrage mai mulți clienți și, implicit, mai multe vânzări.


2. Profită de avantajele Email Marketing


Email Marketing este unul dintre canalele noastre preferate de promovare, având pentru mulți dintre clienții noștri cel mai mare Return on Investment - astfel că nu putem decât să îl recomandăm și pentru campania Black Friday.

În cazul în care ești de mult timp pe piață, însă nu ai construit până acum o bază de date de email-uri, o variantă eficientă este să îți contactezi toți clienții de anul acesta și le poți oferi un cod de discount adițional. De vreme ce au cumpărat deja de la tine în ultima perioadă, sunt mai predispuși să facă acum o nouă achiziție. Ba mai mult, dacă au cumpărat de la tine în ultima lună, brandul tău o să fie proaspăt în mintea lor, deci asigură-te că îi incluzi și pe ei în lista ta.


Dacă ai un magazin nou lansat și lista ta de clienți nu este prea lungă, atunci poți rula o campanie pentru a-ți construi o bază de date pentru email marketing înainte de Black Friday - astfel le vei putea trimite email-uri pe perioada Black Weekend.


Cât despre conținutul acestor email-uri, trimite-le potențialilor clienți oferte cu produsele populare sau de sezon (în funcție de specificul magazinului online) și nu uita să menționezi valoarea discount-ului pe care îl acorzi. În afară de conținut, un impact semnificativ asupra vânzărilor tale îl va avea și titlul pe care îl alegi pentru campania de email marketing - nu vrei să fii perceput prea agresiv, dar în același timp un titlu banal nu îți va aduce niciun beneficiu.


3. Crește bugetul de promovare online


Pe durata weekend-ului Black Friday, magazinele online vor investi mai mult decât de obicei în Paid Ads, ceea ce înseamnă că te vei lovi de un Cost Per Click mai mare decât în alte perioade ale anului. Dacă ai în plan să te promovezi pe Social Media, ia în considerare o creștere a bugetului de reclame cu câteva zile înainte de Black Friday. 

Construiește-ți cu atenție publicul țintă, astfel încât reclamele tale să ajungă doar la persoane relevante și să aibă șanse mai mari de conversie. Asigură-te că menționezi ofertele Black Friday și despre reducerile oferite în textul ad-ului pentru a capta atenția publicului.



4. Creează un Calendar de Conținut


Odată ce ai în minte canalele pe care vrei să te promovezi, este timpul să conturezi și mesajele potrivite cu care să te adresezi potențialilor tăi clienți. Ziua cu cele mai mari vânzări din an nu trebuie să te prindă nepregătit, astfel că e bine să pui la punct din timp un calendar de conținut, iar în ziua de Black Friday să ai totul la îndemână.


  • Creează vizualuri noi: vei vrea să folosești materiale vizuale noi pentru landing page-ul din site, dar și pentru paginile de social media - atât pentru postări, cât și pentru cover photo.

  • Programează-ți postările social media: crede-ne pe cuvânt, automatizarea postărilor în social media îți va face viața mai ușoară. Scrie din timp hashtag-urile pe care le vei folosi, precum și textul postărilor pentru acele zile de promoție și programează-le folosind instrumente online de social media management precum Buffer sau Hootsuit - astfel te asiguri că postările sunt publicate la timpul potrivit.

  • Programează campaniile email marketing: alege template-ul potrivit, creează textul pentru email-uri, adaugă imagini și butoane relevante către site - astfel, în ziua cea mare doar vei da click pe Send.

  • Planifică promoțiile: Fă-ți din timp calculele pentru a afla cât de mare e discount-ul pe care îl poți oferi fără să îți afecteze profitul prea mult. Ia în considerare că vei cheltui un buget mai mare decât în alte luni pe Facebook Ads și Google Search Ads.

Pro tip: Folosește Trello pentru a ține evidența tuturor task-urilor aferente Black Friday.



5. A/B testing


Marketingul nu este vreo știință exactă, deci cu cât experimentezi mai mult și aduni tot mai multe date despre clienții tăi sau potențialii clienți, cu atât vei avea rezultate mai bune. Aplică această mentalitate și pe campania Black Friday de anul acesta și testează mai multe tipuri de conținut, email-uri, texte pentru reclame, bannere și segmente de audiență. 


Din aceste teste poți trage câteva concluzii relevante despre consumul de media al publicului tău țintă, iar la următoarele campanii promoționale pe care le desfășori te poți folosi de aceste insight-uri pentru a obține cele mai bune rezultate.



Este timpul să începi pregătirile pentru Black Friday și sperăm că ideile de marketing prezentate mai sus te vor ajuta să îți crești semnificativ vânzările din acest an. Adaptează tehnicile propuse de noi în funcție de specificul magazinului online pe care îl deții, astfel încât să obții cele mai bune rezultate. Iar dacă ai nevoie de ajutor, dă-ne un semn pe hello@marketiu.ro - am fi fericiți să te ajutăm.