Fiecare generație își pune amprenta asupra tuturor aspectelor pieței - de la produse și servicii, până la cauze susținute și interese. Nici Marketingul nu este un domeniu de neglijat când vine vorba despre asta. Cum Marketingul este despre consumator, este necesar să fii pe fază la schimbările aduse de noile generații în piață, astfel încât să îți adaptezi rapid afacerea în funcție de nevoile și obiceiurile acestora.
Care este noua generație de consumatori?
De-a lungul ultimilor ani, în lumina reflectoarelor au fost Milenialii și, deși aceștia nu trebuie neglijați pentru că vor mai ocupa acest loc în următorul deceniu, a venit momentul să începi să analizezi și să te pregătești pentru următoarea generație - Generația Z, ziși și Nativii Digitali.
Deși nu este o perioadă fixă, din Generația Z fac parte tinerii născuți între mijlocul anilor 1990, cei mai tineri fiind născuți maxim în anul 2010. Sunt o generație atipică, fiind crescuți odată cu evoluția tehnologiei.
Mai specific, din Generația Z fac parte tinerii în jurul vârstei de 20 ani, ceea ce înseamnă că cei mai mari din această generație termină acum facultatea.
Caracteristici definitorii - Cum poți recunoaște Generația Z?
Fac mai multe lucruri simultan - ascultă muzică, scriu mesaje, vorbesc cu prietenii… toate în același timp;
Trăiesc și acționează pe repede-înainte pentru că totul este rapid în era tehnologiei;
Sunt obișnuiți să citească materiale în format electronic și sunt capabili să navigheze rapid, fără a aprofunda ceea ce citesc.
În anul 2020, Generația Z reprezintă un procent din ce în ce mai mare din clienții business-urilor, fiind un segment care vine cu o mare putere de cumpărare. Dacă luăm în considerare că această generație influențează cumpărăturile părinților, putem spune că adevărata lor putere de cumpărare se dublează sau chiar se triplează.
Generația Z vs Milenialii
Generația Z și Milenialii sunt generații foarte diferite, cu mentalități și credințe diferite. Comportamentul lor de cumpărare nu este deloc asemănător, iar adaptarea Strategiei de Marketing de la o generație la alta ar putea fi dificilă.
Se estimează că, până în anul 2025, Milenialii vor reprezenta aproximativ 75% din forța de muncă la nivel mondial. În prezent, ocupă 40% din populația totală și au ajuns la vârsta maturității. Însă din anul 2030, aceste procente vor începe să scadă sub 37%, iar Generația Z va ajunge în lumina reflectoarelor.
Ce trebuie să iei în considerare când adaptezi o Strategie de Marketing pentru Generația Z?
Generația Z are o atenție de scurtă durată
Nu te pierde în detalii, Generația Z preferă Content Marketing compact, ușor de înțeles și de citit. Sunt în continuă mișcare, nu au timp de pierdut, se plictisesc repede și au mereu nevoie de ceva nou și autentic pentru a îi ține atenți.
Sunt mai empatici
Generația Z empatizează mai ușor cu oamenii din jurul lor. Aceștia sunt implicați în cauze sociale, de orice tip, fiind dornici să ajute, să doneze sau să susțină brand-uri care susțin o cauză la rândul lor. Mesajele de tip Corporate Social Responsibility sunt apreciate și încurajate de aceștia - poți introduce aceste mesaje în strategia ta de Social Media Marketing.
Sunt mai timizi
Deși sunt săritori și gata să ajute oricând când vine vorba de o cauză, aceștia sunt destul de timizi și nu au foarte multă încredere în forțele proprii. Puțini dintre ei sunt confortabili să fie în centrul atenției. Când te adresezi Generației Z, fie că o faci prin Social Media, Email Marketing sau Paid Ads, ai grijă să ai o abordare soft, încât să nu pară că brand-ul le invadează spațiul personal - nu le place asta.
Au nevoie de mai mult contact uman
Deși sunt numiți Nativii Digitali și au crescut cu tehnologia încă de la o vârstă fragedă, aceștia apreciază contactul uman și au nevoie de mai mult. Au nevoie doar de un mic impuls să iasă din “bula” tehnologică și să “guste” mai mult viața.
Schimbă device-urile folosite constant
Chiar dacă smartphone-ul este probabil cel mai folosit, aceștia folosesc laptopul și tabletele des, fiind într-o mișcare continuă între device-uri.
Își doresc să își exprime personalitatea
Propoziția “Fii tu însuți!” nu a fost vreodată mai reprezentativă așa cum este pentru Generația Z. Aceștia nu mai cumpără lucruri pentru a fi în trend, cumpără produse sau servicii pentru a își exprima propria identitate. Își doresc produse personalizate și sunt dispuși să plătească mai mult pentru produse și servicii premium care să le evidențieze personalitatea.
Susțin diversitatea și egalitatea
Un studiu recent a arătat că 66% dintre aceștia consideră că s-au format comunități datorită intereselor și cauzelor comune, nu datorită background-ului economic sau a nivelului de educație.
Nu se tem să cumpere online
Majoritatea tinerilor cumpără online fără nicio teamă, știu cum să selecteze și să filtreze produsele și serviciile, în funcție de nevoile și dorințele lor. Website-ul tău e-commerce trebuie să fie însă unul modern, securizat, cu imagini de calitate și mobile-friendly.
Recomandări pentru o Strategie de Marketing de succes pentru Generația Z
User-Generated Content
Așa cum spuneam mai sus, nu se tem să cumpere online și știu cum să filtreze produsele și serviciile, astfel încât să găsească ceea ce își doresc, care să îndeplinească și condițiile calității dorite. De aceea, Generația Z mizează mult pe review-uri, pe poveștile clienților brand-ului și experiențele acestora. Fără toate aceste puncte de referință, s-ar putea ca aceștia să aleagă alt brand.
Dezvoltă un brand autentic
Peste 63% din tinerii care fac parte din Generația Z au spus că preferă să vadă “oameni reali” în loc de ilustrații, în ad-urile din social media. Aceștia pun mare accent pe comunicarea într-un mod autentic și personal, care să-i facă să se simtă înțeleși, nu să se simtă singuri.
Comunică succint
Tinerii Generației Z preferă content-ul succint, ușor și rapid de citit, amuzant și reprezentativ. Folosește gif-uri, emojis și memeuri. Ține minte, atenția tinerilor din Generația Z este de maxim 8 secunde.
Adaptează pentru mobil & User Savvy - User Experience
Generația Z s-a împrietenit cu tehnologia de la vârste fragede. User Experience este un lucru care nu trebuie neglijat - tinerii știu cum trebuie să arate un website și caută un “traseu” cât mai ușor de folosit. Acest lucru ar putea face diferența de multe ori - mai ales în decizia finală de achiziție.
Fii parte din ceva mai mare (Corporate Social Responsibility) - Brand-ul tău are nevoie de un scop (altul decât a face bani)
Generația Z este generația care susține cauze, care va alege întotdeauna un brand care susține ceva, în detrimentul unuia care, deși are branding bun, nu susține nicio cauză.
55% dintre tinerii din Generația Z au afirmat că aleg brand-uri care sunt eco-friendly și responsabile social. Un alt studiu Google a arătat că tinerii vor brand-uri care “să fie o reprezentare a valorilor și intereselor” pe care aceștia le susțin. Își doresc să susțină brand-uri care luptă pentru a face lumea mai bună. 61% dintre aceștia au afirmat că ar plăti mai mult pentru brand-uri care sunt produse într-un mod etic și sustenabil. Ce înseamnă asta pentru brandul tău? Nu îți fie teamă să arăți lumii în ce cauze crezi, pe ce valori se bazează afacerea ta, cum produci ceea ce comercializezi sau impactul redus pe care îl ai asupra mediului - folosește-te de social media pentru a propaga aceste mesaje.
Generază loialitate
Să câștigi un nou client este de 25% mai scump decât să loializezi unul deja existent. Tinerii din Generația Z își doresc să susțină și să interacționeze cu brand-urile lor preferate:
42% ar participa la concursurile online pentru campania unui brand;
38% ar participa la evenimente susținute de un brand;
44% au spus că ar fi interesați să își expună ideile pentru design-ul produselor;
36% ar crea content online pentru un brand.
Nu ezita să organizezi concursuri, evenimente și ascultă feedback-ul și ideile clienților tăi!
Generația Z este una atipică, despre care încă nu se știe foarte multe, dar cel mai bine este ca intrarea acesteia în piață să te prindă pregătit și gata de acțiune. Odată cu intrarea unei noi generații în scenă, metodele de Marketing și Publicitate se schimbă și ele, fiind nevoie să le adaptăm pentru Nativii Digitali.
Sperăm că ți-a fost de folos acest articol și că acum ești pregătit să îți adaptezi Strategia de Marketing pentru noua generație - Generația Z. Dacă totuși ai nevoie de ajutor în conturarea Strategiei de Marketing, ne poți scrie pe hello@marketiu.ro și te vom ajuta cu mare drag!