Metaverse pe înțelesul tuturor

Probabil că ai auzit din ce în ce mai mult vorbindu-se despre Metaverse în ultima vreme, unul dintre principalele motive fiind interesul acordat de giganții din domeniul tech precum Meta (Facebook), Microsoft, Intel și nu numai, care lucrează continuu la expansiunea sa. Tehnologia poate produce adesea surprize, însă cele mai mari evoluții sunt anticipate cu decenii înainte - acest lucru se întâmplă și în cazul Metaverse. Poate fi destul de greu de înțeles ce este Metaverse de fapt, mai ales din cauza că practic, în acest moment, nu există, iar pentru viitor nimeni nu poate anticipa cu exactitate ce va fi. Cu toate acestea, putem încerca să definim, dar și să analizăm conceptul, care nu este nici pe departe unul nou.

 Dat fiind faptul că Metaverse se află într-o continuă dezvoltare, există șanse mari ca el să devină mult mai măreț decât ne-am putea imagina acum, de aceea îți va fi de ajutor să afli mai multe informații despre cum Metaverse îți poate schimba viața și afacerea.

Ce înseamnă de fapt Metaverse?

Dacă ar fi să definim, Metaverse se referă la o simulare a unui mediu virtual, care utilizează realitatea virtuala (VR), realitatea augmentată (AR) și blockchain, împreună cu diferite concepte din social media, pentru a crea spații de interacțiune a utilizatorilor, care să reflecte lumea reală. Aceste spații sunt comune și întotdeauna disponibile, ele nu vor dispărea atunci când nu le vei utiliza. Totuși, termenul nu este unul tocmai nou, acesta avându-și originile în romanul lui Neal Stephenson “Snow Crash”, care a fost lansat în anul 1992. Metaverse-ul din “Snow Crash” este prezentat ca fiind evoluția supremă a internetului, imaginat ca un spațiu de realitate virtuală 3D, care poate fi accesat prin intermediul terminalelor personale și a ochelarilor de VR și care poate avea un impact direct asupra lumii reale. Firul comun dintre romanul lui Stephenson și prezent este faptul că, în ambele situații,  Metaverse se referă la o realitate virtuală în care, în funcție de progresul epocii, oamenii vor putea realiza activitățile pe care le înfăptuiesc și în viața reală. 


Ce va alimenta Metaverse și cum va fi acesta?

Ne așteptăm ca Metaverse să fie condus de diverse forme de tehnologie precum instrumentele și platformele software, hardware, aplicații și conținut generat de utilizatori. Pe lângă aspectele tehnice, acesta va cuprinde și experiențe ale utilizatorilor, fiind incluse jocurile, divertismentul, educația, cercetarea, interacțiunea și comerțul electronic. Apariția acestuia va revoluționa domeniul marketingului digital, dar și modul de abordare față de afacerile de tip E-commerce, datorită multiplelor oportunități de adaptare a stilului de comunicare în funcție de schimbările identificate în cadrul publicului țintă. Pe măsură ce comportamentul consumatorului se modifică, aceste schimbări pot ține de noile preferințe în materie de canale, tipul de conținut preferat și nu numai. Astfel, această adaptare va reprezenta o provocare pentru majoritatea specialiștilor în marketing digital. 

În Metaverse vei putea avea propriul avatar, pe care îl vei putea proiecta și personaliza după preferințe. De asemenea, vei putea deține active digitale, ale căror titluri vor putea fi înregistrate, cel mai probabil, pe un blockchain. Deja pot fi cumpărate terenuri digitale, construite imobile în mediul online în care să te poți întâlni cu avatarurile prietenilor tăi. Unii susținători consideră chiar că vei putea cumpăra terenuri digitale, construi imobile în online, în care să te poți întâlni, mai apoi, cu avatarurile prietenilor tăi. Un bun exemplu poate fi cel al companiei PwC. Potrivit rapoartelor, PwC a achiziționat terenuri digitale pentru peste 10.000 USD, folosind criptomoneda SAND de la Sandbox. Platforma încorporează un sistem de monetizare bazat pe comunitate, care permite persoanelor sau companiilor să participe la achiziții de comerț electronic, cu NFT sau criptomonede. Achiziția realizată de PwC a venit la scurt timp după ce artistul american Snoop Dogg a încheiat un parteneriat cu The Sandbox pentru a deschide vânzările a 122 de terenuri virtuale și 67 de terenuri virtuale premium. 


Despre viitorul Metaverse


Este foarte probabil ca Metaverse să devină la fel de real și comun precum este internetul, însă până să ajungem acolo va mai trece un timp. Mark Zuckerberg estimează că ar putea dura de la cinci și până la zece ani până când caracteristicile Metaverse să devină principale și obișnuite. Infrastructura internetului permite deja adunarea unui număr semnificativ de utilizatori în același loc, iar componenta hardware oferă posibilitatea de a reda avatare 3D și medii virtuale realiste. În plus, tehnologiile inovatoare care au permis apariția rețelei Bitcoin, pot sprijini continuitatea datelor în Metaverse. În acest sens, NFT-urile reprezintă un bun exemplu al modului în care tehnologia blockchain poate fi utilizată pentru a verifica proprietatea asupra anumitor active digitale. Totuși, toate acestea vor trebui să se dezvolte mai mult de atât pentru a susține viziunea Metaverse. 

Așa cum am menționat și anterior, giganții din industria tehnologica deja au început să investească în crearea și susținerea Metaverse. Meta a făcut deja investiții semnificative în realitatea virtuală, investiții în care putem include și achiziția Oculus. Microsoft folosește holograme și dezvoltă aplicații cu platforma să Microsoft Mesh, care combină lumea reală cu realitatea virtuală și realitatea augmentată. De asemenea, aceștia au în lucru dezvoltarea unor spații virtuale 3D conectate între ele, care vor fi explorabile pentru retail, dar și pentru locuri de muncă. Aceste investiții ne pot da câteva insight-uri valoroase cu privire la cum va arăta viitorul. 

Deși încă nu există un Metaverse propriu-zis, pare din ce în ce mai clar ca acesta va apărea și va deveni un element dominant pentru întreaga lume. Rămâne de văzut modul în care va avea impact asupra diverselor domenii, precum cel al marketingului digital, însă apariția acestuia va fi cu adevărat un lucru revoluționar. Până atunci trebuie să ne pregătim prin experimentarea unor proiecte asemănătoare, dar și prin integrarea tehnologiei blockchain în viața noastră de zi cu zi. Dacă dorești să afli mai multe despre integrarea Metaverse în marketing, respectiv despre potențialul acestuia, nu ezita să apelezi la o agenție de marketing digital cu proiecte din zona de blockchain, IT & tech, care îți va putea oferi ajutorul necesar pentru orice proiect îndrăzneț!