Cum să verifici performanța site-ului tău ecommerce

Perioada aceasta de pandemie a însemnat și o reinventare pentru multe afaceri tradiționale, care au fost nevoite să facă trecerea rapid de la vânzări offline, prin magazine, la vânzările online, prin intermediul site-urilor proprii. 

Dacă cei mai norocoși aveau deja site-uri ecommerce și a trebuit doar să își mute focusul către acesta, un număr semnificativ de afaceri a fost nevoit să implementeze un astfel de sistem într-un timp scurt, pentru a nu pierde teren în fața competitorilor și a-și putea continua activitatea. 

Pentru că lucrurile făcute pe grabă nu sunt de cele mai multe ori și cele mai perfomante, le-am pregătit celor din urmă un mic checklist prin care își pot verifica perfomanțele site-ului lor ecommerce, dar și câteva idei pentru îmbunătățirea experienței de navigare a utilizatorilor. 

Să începem!


  1. Viteza site-ului

Un prim lucru pe care ar trebui să îl analizezi este viteza de încărcare a site-ului tău - prin ea ne referim la acele câteva secunde care trec până când unui utilizator îi este afișat tot conținutul unei pagini web. Nu e nicio surpriză că vrem să fie afișat cât mai repede cu putință, doar trăim în secolul vitezei - ba mai mult, studii recente arată că majoritatea vizitatorilor nu este dispusă să aștepte mai mult de 3 secunde pentru ca o pagină să se încarce. Peste jumătate din utilizatorii de internet vor ca un site să se încarce în mai puțin de 2 secunde.

website-ecommerce-rapid-agentie-marketing-marketiu.jpg

Este de la sine înțeles că o viteză mică de încărcare a site-ului tău va atrage după sine o rată mare de respingere, ceea ce înseamnă și pierderea unor potențiali clienți. 


Cum verifici viteza de încărcare a site-ului?

  • Google Page Speed Insights - acest tool gratuit de la Google îți oferă una dintre cele mai complexe analize ale performanței site-ului tău. Vei afla informații precum cât timp durează încărcarea, mărimea paginii, dacă există cod extra de tip CSS/Java Script care îngreunează, dimensiunile imaginilor și cât timp poate fi salvat prin optimizarea lor.



Din experiența noastră, una dintre cele mai des întâlnite recomandări este optimizarea imaginilor - de multe ori, doar prin rezolvarea acestui aspect, site-urile devin cu 50% mai rapide. Problema apare când magazinele online vor să le arate potențialilor clienți imagini cât mai calitative cu produsele pe care le vând, însă uită să le și optimizeze pentru afișarea web, astfel că îngreunează foarte mult paginile, mărindu-le timpul de încărcare. 



Cu cât mai mici sunt fișierele, cu atât mai repede se încarcă - și cu atât mai mic va fi și timpul de încărcare a site-ului tău. O variantă de îmbunătățire a timpului de descărcare a unui site este compresia fișierelor - iar pentru a afla nivelul actual de compresie a site-ului tău, poți rula un audit folosind instrumentul GIDNetwork.

În cazul în care statisticile nu arată bine deloc, poți începe să faci compresie fișierelor folosind software-ul Gzip: acesta poate reduce timpul de download cu până la 70%. Pentru site-urile în Wordpress, poți utiliza plug-in-uri ca W3 Total Cache sau WP Rocket, care suportă pornirea compresiei Gzip.




2. Mobile friendly

Peste jumătate din traficul pe Internet din 2019 a fost făcut de pe dispozitive mobile, iar în 2020 trendul este unul ascendent - așadar, este vital pentru afacerea ta să te asiguri că website-ul tău ecommerce este afișat corect pe mobil și mai ales că experiența de utilizare este una facilă.



Iată la ce trebuie să fii atent:

  • Website-ul tău trebuie să se adapteze rapid la orice device, indiferent de dimensiunea ecranului - testează-l de pe mai multe dispozitive și notează ce probleme de navigare întâmpini

  • Butoanele și link-urile de pe site trebuie să poată fi ușor de apăsat, fără să interfereze cu alte elemente (deci trebuie să ții cont atât de dimensiunea lor, cât și de spațiere)

  • Meniul trebuie să fie ușor de accesat - la fel ca în cazul butoanelor, vizitatorii trebuie să poată apăsa ușor pe categoria dorită, astfel că e nevoie de o spațiere suficientă între elemente

  • Numărul de telefon de contact trebuie să fie de tip text și să se poată efectua un apel către el printr-un simplu tap pe ecran

  • Axează-te mai mult pe imagini și videouri, decât pe text - vizitele făcute de pe mobil sunt de obicei făcute pe fugă, iar tu îți dorești să atragi atenția vizitatorilor printr-o imagine de efect, în loc să îi plictisești cu foarte mult text

  • Câmpurile din formulare (fie ele din privind datele de livrare, fie din formularele de contact) trebuie să fie suficient de aerisite astfel încât să fie ușor pentru vizitatori să le completeze de pe orice telefon


Pro tip: Poți verifica rapid dacă site-ul este mobile-friendly folosind acest tool: https://search.google.com/test/mobile-friendly



Sfat din experiența noastră: Permite-le vizitatorilor să plaseze o comandă și fără să își facă un cont - acest lucru te va ajuta foarte mult la creșterea ratei de conversie din Facebook Ads sau Google Search Ads. De multe ori cei care interacționează pentru prima dată cu un site de pe un smartphone se simt descurajați atunci când trebuie să își creeze un cont pentru a plasa o comandă - asta pentru că pe majoritatea site-urilor formularele cu datele de contact sunt dificil de completat de pe mobil. Îi poți lăsa să plaseze o comandă doar folosind adresa de email și datele necesare procesării și expedierii comenzii, iar ulterior le poți trimite un email de reminder, împreună cu beneficiile pe care le poate accesa dacă își face cont (urmărirea statusului comenzii, puncte de fidelitate, reduceri exclusive, etc).

website-ecommerce-agentie-marketing-marketiu.jpg

3. Optimizare SEO


Suntem siguri că vrei ca afacerea ta să fie găsită în mod organic, de utilizatorii care caută informații despre produse pe motoarele de căutare - pentru a fi în topul afișărilor și a fi ușor de descoperit de noi potențiali clienți, este nevoie să ai un site foarte bine optimizat SEO.



Iată două instrumente prin care poți verifica nivelul de optimizare SEO pentru site-ul tău: 


Acestea îți vor afișa atât scorul obținut de site-ul tău, cât și sugestii de îmbunătățire - cel mai frecvent site-urile nu au denumirile imaginilor și atributele alt optimizate, iar paginilor le lipsesc Meta Description. Acestea sunt aspecte care se pot îmbunătăți ușor și care vor face o diferență în scorul site-ului tău.


imbunatatire-website-ecommerce-agentie-marketing-marketiu.jpg

Dacă site-ul tău ecommerce este creat în WooCommerce, te poți ajuta de plug-in-ul Yoast SEO pentru optimizarea facilă a conținutului din punct de vedere SEO - cu ajutorul lui poți optimiza textul unei pagini pentru un keyword relevant, acesta oferindu-ți un checklist generos prin care să treci pentru a te asigura că totul este optimizat corect. Încearcă să obții pe cât mai multe pagini un „greenlight” :)


Dacă nu știi sigur în ce platformă este creat site-ul tău și nu mai poți apela la echipa de developeri care l-a dezvoltat, poți afla folosind acest tool: https://builtwith.com/ .


Iar dacă vrei să citești mai multe pe subiectul SEO și să vezi cum îți poți aduce site-ul la cel mai înalt nivel, îți recomand să parcurgi și ghidul nostru SEO.



4. Asigură-te că ai hostingul potrivit

Mulți dintre cei care își fac un site nou aleg varianta cea mai ieftină pentru hosting - deși poate fi o opțiune bună pentru cei care au site-uri personale sau bloguri la început de drum, atunci când ai un magazin online pe care vrei să atragi din ce în ce mai mult trafic și vânzări, cu siguranță va trebui să faci upgrade către o variantă mai performantă.

Dacă știi că vei avea nevoie de mult spațiu și vrei control total asupra hostingului, poți alege varianta de server dedicat - astfel nu împarți resursele serverului cu alte site-uri. Desigur, aceasta este și varianta cea mai costisitoare, însă poate fi considerată o investiție pe termen lung.

ecommerce-marketing-agentie-marketiu.jpg


5. Cache

Când vizitezi un site, elementele de pe paginile pe care le vizitezi sunt stocate în cache pe hard disk-ul tău - asta înseamnă că data viitoare când mai intri pe acel site, browserul tău va încărca pagina fără să mai trimită altă cerere http către server. Din acest motiv, trebuie să te asiguri că ai activat browser caching - astfel utilizatorii care îți revizitează site-ul se vor bucura de un timp mai scurt de încărcare. Poți face asta ușor, folosind un plug-in precum W3 Total Cache (dacă site-ul tău este creat în Wordpress).




Dacă ai nevoie de ajutor în realizarea unui audit al site-ului tău, fie el ecommerce sau nu, ne poți da un semn pe hello@marketiu.ro și te ajutăm cu drag să îl optimizezi, pentru a îmbunătăți perfomanțele, dar și experiența vizitatorilor!