Ghid SEO pentru incepatori - Ce este SEO si cum se poate optimiza eficient

Acronimul SEO vine de la sintagma Search Engine Optimization și se referă la procesul de a obține trafic din rezultatele organice, neplătite, ale căutărilor realizate pe motoarele de căutare. Toate marile motoare de căutare precum Google, Bing sau Yahoo au rezultate organice ale căutărilor, în care paginile web și alte surse de conținut sunt afișate și poziționate în funcție de ce consideră motorul de căutare că este cel mai relevant pentru utilizatori. 


Istoria optimizării SEO începe din anii 1990, când au apărut pentru prima dată motoarele de căutare. În ziua de azi este însă o strategie de marketing esențială și o industrie în plin avânt. Înainte să îți propunem tehnici de îmbunătățire SEO, ar trebui să clarificăm câteva concepte de bază:

Ranking factors 

Companiile care dețin motoarele de căutare (Google, Yahoo!, Microsoft) își țin în secret algoritmii responsabili de afișarea rezultatelor. Oricum ar fi, mulți dintre factorii care influențează poziția în căutări si optimizarea SEO sunt deja binecunoscuți. Spre exemplu, conținutul trebuie să fie bine targetat, unic, cu informații de încredere care să satisfacă cerințele de căutare ale utilizatorilor, site-ul trebuie să se încarce rapid și să se adapteze tuturor device-urilor, articolele să includă link-uri interne și externe și multe altele. De asemenea, contează mult și utilizarea de cuvinte cheie relevante, vârsta domeniului, așezarea în pagină și chiar ortografia.


Tipuri de căutări

  1. Căutări de navigație - sunt acele activități de căutare de branduri ori site-uri specifice. Oamenii tind să scrie „youtube” sau „google” în motoarele de căutare mai degrabă decât să caute în bookmarks sau în istoricul de navigare.

  2. Căutări informaționale - se produc atunci când utilizatorii caută o informație, poate un răspuns sau o îndrumare. Spre exemplu „cum să cresc traficul site-ului meu”.

  3. Căutări tranzacționale - sunt de fapt intențiile de a face o achiziție și vin adesea însoțite de un brand sau o categorie specifică de produse ori servicii. Spre exemplu, „preț domeniu găzduire site”.

  4. Căutări comerciale - oamenii le fac în scop de research pentru un anumit produs sau serviciu de care sunt interesați. Exemplu „review Iphone X”

SEO on-page (on-site) se referă la optimizarea site-ului tău pentru a-ți modifica poziția în rezultatele căutărilor. Practic, sunt acele lucruri pe care le poți face pe propriul site, de la conținut, până la design și aspecte tehnice: meta-tag-uri, titluri, structura URL, optimizarea imaginilor, viteza de încărcare a site-ului și multe altele.

SEO off-page (off-site) acoperă toate acele activități pe care le faci pentru a îmbunătăți autoritatea site-ului (domain authority) prin obținerea de backlink-uri de la alte site-uri - și sunt multe moduri de a le obține: colaborări cu influenceri, guest blogging, schimb de backlink-uri, cumpărare de backlink-uri, scrierea de conținut util pe care oamenii să îl includă în site-urile lor...și multe altele.

Înainte de toate, îți propunem un scurt test pentru a vedea dacă este nevoie să îmbunătățești site-ul tău din punct de vedere SEO:

  • O căutare pe Google a site-ului tău (de tipul site:domeniultău.ro) returnează mai puține rezultate decât numărul de pagini din site.

  • Titlurile paginilor nu descriu cu acuratețe conținutul acestora

Dacă vreunul din cazurile de mai sus se aplică și pentru site-ul tău, e timpul să petreci cel puțin câteva ore pentru a îmbunătăți SEO - astfel vei îmbunătăți poziția în pagina de rezultate și vei atrage mai mult trafic organic. 

Iată 6 tehnici SEO de bază cu care poți să începi:

  1. Optimizează Titlurile Paginilor

Când realizezi o căutare pe Google, link-urile albastre afișate sunt de obicei titlurile paginilor rezultate. Astfel, dacă titlul tău este descriptiv și exprimă cu acuratețe conținutul paginii, Google va știi mai ușor dacă este potrivit pentru a-l prezenta utilizatorilor săi. Vei vedea de multe ori site-uri care folosesc același titlu pentru mai multe pagini (spre exemplu, „magazin haine online”) - acest lucru nu îl ajută deloc pe Google să știe despre ce este pagina.

Quick tip: Titlurile trebuie să aibă sub 70 caractere, iar meta descrierile sub 155 caractere pentru a fi afișate corect de Google.

Google parcurge de asemenea și textul unei pagini, precum și subtitlurile - asigură-te deci că și ele reflectă esența conținutului. Ideea de bază este să incluzi cuvinte cheie în mod strategic pe parcursul întregului conținut, dar să o faci într-un mod firesc, natural, fără să agasezi vizitatorii - în niciun caz nu include cuvintele cheie sub formă de listă la începutul ori la finalul paginii.

2. Folosește URL-uri “prietenoase”

Evită URL-urile generate automat ce conțin cifre și litere aleatorii - folosește în schimb URL-uri care să corespundă conținutului și titlului tău.

Exemplu: www.marketiu.ro/2019/post3957bng versus www.marketiu.ro/promovare-google-ppc 

Dacă folosești Wordpress, poți seta structura URL-urilor tale (Settings - Permalinks)


3. Organizează-ți conținutul folosind Bread Crumbs

Scopul tău este să îl ajuți pe Google (sau orice alt motor de căutare) să acceseze cu ușurință și să înțeleagă toate paginile de pe site-ul tău. Google parcurge paginile tale prin intermediul așa-numiților „spiders”, care atunci când ajung pe o pagină aleatorie încearcă să urmeze link-urile prezente pentru a ajunge și pe alte pagini. Dacă pot face acest lucru cu ușurință, Google îți va indexa mai repede întregul website și va crește poziția paginilor în căutări.

O modalitate excelentă de a organiza site-ul în mod eficient și adaptat SEO este navigația „bread crumb” - este, dacă vrei, o urmă a conținutului tău care permite utilizatorului să vadă rapid unde s-ar situa o pagină în raport cu restul site-ului. Spre exemplu, pentru un magazin online de electronice, listarea unui telefon ar trebui să arate așa: Toate produsele > Laptop, Telefoane & Tablete > Telefoane mobile & accesorii > Telefoane mobile

După ce setezi navigația bread crumb, asigură-te că este reflectată și în structura URL-ului - utilizatorii (și Google) vor fi mai fericiți.

4. Creează conținut original

Google vrea să trimită vizitatorii către un conținut nou și original - nu către un articol deja publicat pe un alt site și repostat acum de către tine. Așadar, chiar de la începutul site-ului tău este de preferat să îți creezi propriul conținut, mai degrabă decât să îl preiei din alte surse. În mod similar, fii selectiv cu cei pe care îi lași să îți re-publice conținutul - dacă Google consideră că cealaltă sursă este cea principală și că tu ești copiatorul, te va penaliza. Pe de altă parte, dacă ai cel mai bun conținut sau chiar unic în domeniul tău, există o mare șansă să fii răsplătit de Google. 

Iată câteva tipuri de conținut pe care le poți adapta afacerii tale:

a) Blogurile sunt încă foarte populare și pot reprezenta o sursă foarte bună de generare interacțiuni nu numai pentru bloggeri, ci și pentru afaceri de tip magazine ecommerce, afaceri de tip SaaS (Software as a Service) sau pentru prestatorii de servicii profesionale.

Quick tip: Mai mult decât lungimea articolului, contează calitatea lui și valoarea adăugată pe care o aduce cititorilor. Astfel, o pagină pe care se petrece mai mult timp și care este citită într-o proporție mai mare - în cazul blog-urilor - va avea șanse mai mari la un ranking preferențial


b) Paginile de produs

Aceste pagini sunt adesea folosite ca landing pages pentru campaniile PPC, fie că vorbim de Google Ads or campanii social media. Asigură-te deci că există o descriere clară a produsului, că prețul este vizibil și că nu lipsește un buton Call to Action.
Quick tip: Folosește poze profesionale ale produselor, și nu uita de viteza de încărcare a paginii - e mai importantă ca niciodată.

c) Studii de caz

Spune lumii cum faci tu lucrurile, ce date interesante ai colectat sau care este strategia ta de lucru cu clienții. Cel mai bun lucru despre aceste studii de caz este că sunt unice și aduc noi informații cititorilor.

Quick tip: dacă scrii despre afacerea ta, pune în lumină oamenii din spatele ei - astfel vei umaniza brandul și vei atrage simpatia multora


d) Infografice

Pune informațiile pe care le ai despre un anumit subiect într-un infografic simplu de interpretat - astfel te vei alege cu un conținut ușor de share-uit și de descărcat.

Quick tip: Nu uita să adaugi și un transcript al infograficului pentru a ajuta motoarele de căutare să parcurgă informația din el.

e) Video

Mai multe interacțiuni cu utilizatorii, mai multe aprecieri, share-uri, ba chiar mai multe conversii - acestea sunt cele mai importante beneficii ale conținutului video.

Poți crea video-uri despre produsele pe care le vinzi, despre cum să beneficieze cât mai mult de un produs ori despre procesul din spatele oferirii unui serviciu sau să oferi rezolvări pentru problemele de care se lovesc cumpărătorii tăi. Orice subiect ai alege, scrie un scenariu și repetă-l înainte de a filma, iar dacă nu ai instrumentele necesare pentru un video profesional, apelează la un specialist în producția video.

 5. Nu neglija vizualul

Folosește-te de imagini, grafice și video-uri pentru a interacționa cu vizitatorii site-ului tău - vei observa că aceștia sunt mult mai motivați să lase comentarii ori să dea share site-ului tău în Social Media. 

Quick tip: Optimizează imaginile atât ca dimensiune, cât și ca denumire și alt attribute (numele trebuie să fie relevant pentru conținutul pe care îl însoțește).

6. Viteza de încărcare a site-ului

Unul din factorii cunoscuți de ranking, viteza de încărcare a site-ului este un aspect pe care trebuie să îl îmbunătățești periodic. Peste 50% din utilizatorii de internet se așteaptă ca un site să se încarce în mai puțin de 2 secunde - iar dacă nu se încarcă în 3 secunde, cel mai probabil vor părăsi acel site.

Quick tip: Testează viteza cu ajutorul PageSpeed Insights:https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/




Cum măsori eficiența SEO?

Instrumentul cel mai la îndemână pentru un începător în SEO este Google Analytics. Iată care sunt aspectele pe care e bine să le analizezi:

  1. Traficul organic 

Traficul organic se referă la vizitatorii site-ului tău veniți direct din motoarele de căutare (nu include campaniile de PPC).

Quick tip: pentru a vedea valoare traficului organic, mergi în contul tău de Google Analytics în Acquisition All traffic Channels - Organic Search. Pentru date mai amănunțite, conectează Google Search Console. În cadrul acestei console, fă upload site map-ului tău și indexează cea mai nouă versiune a site-ului.

2. Bounce rate

Acest indicator arată procentul de vizitatorii care au văzut o singură pagină din site-ul tău, sau cu alte cuvinte, câți oameni au părăsit site-ul tău fără să ia nicio acțiune (să viziteze o altă pagină, să se înscrie la newsletter etc). Bounce rate nu ia în considerare timpul petrecut de un vizitator pe pagină. 

3. Pagini per sesiune 

Indicatorul arată câte pagini a vizitat un utilizator într-o singură sesiune pe site-ul tău. Nu te aștepta ca acesta să fie mare dacă site-ul tău este la început și ai doar câteva pagini publicate. În același timp, o valoare prea mare a acestui indicator poate arăta că vizitatorii nu au găsit ușor informațiile pe care le căutau, fiind astfel nevoie să răsfoiască tot site-ul - pentru informații de contact spre exemplu.



Secțiune Bonus:


Un lucru mai puțîn "mainstream", dar care face de cele mai multe ori diferența în cazul optimizării SEO pe site, este linking-ul intern. Acest proces se referă la crearea legăturilor între cuvinte cheie și pagini dedicate acestora. Prin linking-ul acestor cuvinte cheie în diverse locuri de pe site la pagini dedicate, care la rândul lor sunt optimizate ranking-ului pentru acele cuvinte cheie, autoritatea și relevanță acestora creștere în fața motoarelor de căutare, astfel crescând șansele de ranking organic.

Un exemplu ar fi: Acest articol este unul pentru SEO. Este un articol lung, având conținut original, ceea ce înseamnă că are șanse a fi perceput ca și conținut de calitate de Google - luând în considerare și faptul că se află pe un site al unei agenții de marketing. Pe acest site există și o pagină dedicată exclusiv serviciilor SEO.

Pentru a mări autoritatea acelei pagini, mai sus în acest articol  am ales să creem un link de la termenul "optimizare SEO" la acel landing page. Astfel, Google înțelege că acea pagină este relevantă direct acestui termen, crescând șansele că ea să apară mai des și mai sus în rezultate atunci când lumea caută acest termen online.



SEO este un proces complex - sunt o mulțime de factori care influențează succesul, unii binecunoscuți, alții doar speculați, care se schimbă rapid. Tocmai pentru că este imposibil să îi urmărești pe toți, articolul de mai sus îți oferă o privire de ansamblu a ceea ce se întâmplă pe site-ul tău pentru a putea să ai succes în lumea competitivă a internetului.

Dacă ai întrebări sau găsești copleșitoare toate aceste tehnici SEO menite să îmbunătățească poziția site-ului și afacerii tale, am fi fericiți să te ajutăm - trebuie doar să ne scrii la hello@marketiu.ro.

Mult Succes!