Content Marketing - Trend-uri pentru 2019

Odată cu intrarea în noul an, fiecare dintre noi caută să dea un restart sau, de ce nu, să schimbe cu totul strategia pentru 2019. În timp ce tehnologia va continua să aducă rezultate eficiente din punct de vedere al costurilor (dacă este integrată cum trebuie, desigur), piatra de temelie a comunicărilor de marketing în mediul digital va fi conținutul pe care îl publicăm. El va fi principalul vector de dezvoltare al afacerii, iar calitatea lui va determina și rezultatele – atragerea de noi clienți, retenția clienților existenți sau „viralitatea” conținutului.

Veți găsi mai jos analiza noastră privind tipurile de conținut, canalele pe care vor avea cele mai bune performanțe, precum și schimbările în modul de consum al conținutului de către public.

În ultimii 5 ani content marketing-ul a înregistrat o creștere continuă în eficiență și popularitate, iar formele în care a fost prezent au evoluat și ele permanent: de la scris la grafică, video și audio. Cum comportamentul consumatorului cu privire la digestia conținutului se modifică și el, mai ales datorită numărului tot mai mare de branduri care produc și publică materiale mai mult sau mai puțin relevante, putem spune că în ziua de azi modul în care publicul alege să consume și să propage informația publicată de branduri se schimbă într-un ritm rapid.

În timp ce 2017 și 2018 au fost anii „video”, acest tip de conținut crescând atât organic, cât și în media plătită (Forbes a prezis că va depăși 80% din toată publicitatea plătită până în anul 2019), în cea de-a doua jumătate a anului 2018 s-a înregistrat un progres neașteptat și abrupt al consumului de conținut audio. Principalii vectori de dezvoltare ai acestui trend au fost podcasturile, ce au avut o audiență în creștere în special în ultimii doi ani. Mai mult, gadgeturi precum boxele inteligente Amazon Alexa sau Asistenții Google au contribuit la modificarea comportamentului consumatorilor atunci când fac căutări – momentan, una din trei căutări realizate pe mobil se face prin intermediul vocii, dar până în 2020 se așteaptă ca numărul acestora să depășească 50% din total. Din acest motiv, prezența pe piața „asistenților” prin dezvoltarea de aplicații precum Alexa Skills poate fi o oportunitate uriașă pentru branduri.

Luând în considerare trendurile curente și dinamica pieței, principalele tipuri de conținut care vor crește și se vor bucura de o interacțiune sporită cu utilizatorii sunt Video și Audio (podcasturi, audiobooks, episoade audio, rapoarte audio, Alexa Briefing Skills). La nivel general, mai jos găsești modurile în care brandurile vor putea să planifice producerea de conținut:

·         Conținut video în scopuri publicitare – clienții tind să prefere mai mult conținutul video needitat, iar elementele ce țin de umanizarea brandului vor crește tot mai mult în importanță. Motivul este faptul că prin intermediul conținutului needitat se realizează mult mai repede un raport intre brand și consumator, acesta din urmă simțind comunicarea ca fiind mai autentică; în plus, majoritatea telefoanelor mobile pot filma la o calitate ridicată, nemaifiind necesară o editare avansată pentru a produce un video bun de scurtă durată. În orice caz, trebuie să iei mereu în considerare obiectivul final al publicității prin conținut video: dacă este o prezentare de produs, calitatea foarte ridicată este absolut necesară – însă, dacă va fi parte a procesului de vânzare, un video în stare mai “brută” îți poate oferi un avantaj major. Ia în considerare aceste aspecte atunci când creezi conceptul următoarelor tale reclame video:

·         Lungime: Conținutul de lungime mare a avut cele mai bune performanțe în ultimul an, însă trebuie să te asiguri că mesajul și scopul videoclipului sunt foarte clare. În scop publicitar, videoul trebuie să fie scurt și concis, în timp ce forma lungă va fi potrivită pentru a aduce plus valoare clienților sau în scop educațional.

·         Generare lead-uri: Webinariile încă sunt o modalitate foarte bună de a-ți crește numărul de abonați la newsletter, livrând informații valoroase în schimb – este și una dintre strategiile cu cele mai bune perfomanțe în generarea de lead-uri. Provocarea în creștere în acest caz este de a convinge oamenii să participe la webinarii după ce și-au rezervat locul gratuit – iar în acest scop trebuie să te asiguri că ai o strategie CRM bine planificată, astfel încât lead-urile să rămână active până la momentul desfășurării seminarului.

·         Context și Format: Odată cu creșterea accentuată înregistrată de Instagram în ultimii ani, precum și cu lansarea IGTV în primăvara lui 2018, crearea de videouri verticale a devenit o cerință obligatorie pentru un conținut de calitate pe această platformă mobilă (în ciuda nemulțumirii majorității specialiștilor video, ce găsesc inacceptabil acest format din punct de vedere al artei cinematografice - și pe bună dreptate). Pentru celelalte platforme, recomandările de format standard se aplică încă pentru desktop, însă cel mai bine este să te asiguri testând videourile pe diverse dispozitive și platforme, pentru că unele rezoluții vor diferi - în special când vorbim despre plasări de reclame pe mobil.

·         Conținut audio pentru poziționarea ca lider de opinie și pentru prezentarea poveștii din spatele brandului tău: Multe branduri ce își doresc să se conecteze cu audiențele lor aleg să renunțe la metafore și să fie cât de poate de reale și oneste când vine vorba de poveștile și misiunea lor. Așa cum menționa și vizionarul în marketing Gary Vaynerchuck în câteva dintre discursurile sale din 2018, brandurile ar trebui să își îndrepte atenția către crearea unei adevărate companii Media – să producă un volum mare de conținut de bună calitate, pe care sa îl distribuie în mod constant pe canalele de Social Media. În același timp, producerea de conținut Audio este o mare oportunitate anul acesta pentru companii. Cea mai bună modalitate prin care brandurile pot profita de aceste trenduri de consum ascendente în conținutul audio sunt: participarea liderilor de business ca invitați în podcasturi populare cu care clienții lor ar putea interacționa, includerea Spotify în mixul publicității plătite sau chiar înregistrarea propriilor podcasturi!

Pe scurt, acestea sunt direcțiile de dezvoltare pe care le prevedem pentru spectrul de marketing în acest an. Sunt cu siguranță oportunități mari pentru fiecare dintre noi să ne extindem strategia de conținut și activitatea în mediul digital – în orice caz, în final, focusul principal trebuie să fie pe calitatea conținutului publicat, și pe cunoașterea scopului principal pentru care producem respectivul conținut.

Mult succes și un an prosper în continuare, presărat cu multă distracție!