Dicționar de Marketing Online - cei mai folosiți termeni din Digital Marketing

Dacă ești la început de drum în Marketing, sau vrei să îți promovezi afacerea în online, este posibil ca termeni precum SEO, PPC sau Remarketing să nu îți sune deloc familiar. Tocmai de aceea, venim în ajutorul tău pentru a-ți oferi o imagine de ansamblu a domeniului.


Mai jos am pregătit pentru tine un mic dicționar explicativ al celor mai folosiți termeni din Digital Marketing, grupați pe cele mai populare categorii de servicii:

Termeni din Social Media Marketing

  • Social Media Paid

Termenul se referă la serviciul de campanii plătite în Social Media, pe diverse platforme de Social Media - precum Facebook, Instagram, LinkedIn sau Youtube, prin care conținutul de pe o pagină este sponsorizat, pentru a pune în lumină brandul tău în fața publicului-țintă. Pentru cele mai bune rezultate, este de preferat ca înaintea implementării campaniilor plătite pe Social Media, să se realizeze o strategie și un research amănunțit, astfel încât campaniile să servească scopului: de a monetiza în mod direct investițiile de marketing, dar și de a genera vânzări și leads.

Un exemplu de campanie Social Media este cea a Editurii Corint, pentru a promova reducerile de 40% la toate cărțile lor.

Un exemplu de campanie Social Media este cea a Editurii Corint, pentru a promova reducerile de 40% la toate cărțile lor.


  • Social Media Organic

Dacă Social Media Paid constă în campanii plătite, serviciul de Social Media Organic constă în campanii organice, neplătite, pe platformele de Social Media. Serviciul de Social Media Organic constă în întreținerea profesională a unei pagini de Social Media, cu ajutorul unor strategii de postare, programare și editare de postări, precum și în managementul comunității brandului. Scopul serviciului este de a menține o comunitate în online și să producă feedback, pentru a crește încrederea în brand și, în același timp, pentru a contribui la imaginea brandului în fața unor noi utilizatori.


  • Instagram / Facebook Story

Fenomenul de „story” sau „poveste” a prins amploare la nivel global odată cu introducerea sa pe platforme precum Instagram sau Facebook. Originar, acest fenomen a fost introdus de Snapchat, în 2013, și se referă la acel conținut (foto sau video), care, odată ce este postat pe o anumită platformă, precum Facebook sau Instagram, este vizibil doar pentru o anumită perioadă de timp - în marea majoritate a cazurilor, pentru 24 ore. Conținutul efemer a devenit tot mai popular datorită pierderii atenției de lungă durată a oamenilor. Din acest motiv, conținutul de tip Stories a înregistrat o creștere spectaculoasă, pentru că sunt scurte, interactive și dau dependență.

dictionar-marketing-online-marketiu2.png

  • Hashtag

Pentru că tot ne aflăm la capitolul Instagram, continuăm cu un termen care domină această platformă, chiar dacă îl regăsim peste tot pe Internet. Conceptul de Hashtag (hash - # - și tag - etichetă)  a fost pentru prima oară folosit pe Twitter, în anul 2007, unde folosirea acestei „etichete” direcționa postările pe categorii, în funcție de hashtagul folosit. Acest fenomen a contribuit la satisfacerea nevoii oamenilor de apartenență a unui grup, a deschis culoar noilor conexiuni. Chiar dacă inițial oamenii nu au fost deschiși acestei idei, fenomenul a prins amploare, fiind foarte folosit și pe alte platforme, precum Instagram sau Facebook. Strategia de Hashtag e una foarte importantă în realizarea unei strategii de Social Media Marketing, fiind un element-cheie prin care brandul poate fi descoperit de cât mai mulți oameni pe platformele sociale.

  • Tag

Dacă prin hashtag etichetăm idei, concepte, stări care au legătură cu postarea noastră, prin tag etichetăm persoane care se află sau nu în lista noastră de prieteni sau followers. Prin folosirea de tags pe toate platformele sociale, putem eticheta și branduri, nu doar persoane. Conceptul de tag este un alt mod de a distribui conținut mai rapid persoanelor etichetate, pentru că și prietenii tăi trebuie să vadă acel filmuleț la care ai râs timp de cinci minute. Încurajarea utilizatorilor să folosească conceptul de tag pe postările propriului brand este o metodă foarte des întâlnită de a produce engagement (vezi mai jos), în special în postări de tip giveaway, pentru ca mesajul brandului să ajungă la cât mai multe persoane.

  • Engagement

Un termen des folosit în marketing pentru a crea conținut prin care oamenii să interacționeze cu un brand și a evalua modul în care oamenii interacționează cu un brand în mediul online. Rata de engagement este foarte importantă pentru a analiza strategia de conținut a unui brand, și se poate măsura prin numărul de aprecieri, comentarii sau share-uri a unei postări, însă evaluarea poate diferenția de la o platformă socială la alta.

  • Giveaway

Este imposibil să nu fi participat până acum la vreun giveaway - până la urmă, cui nu-i plac concursurile? Dacă totuși încă n-ai auzit de acest termen, el se referă la acele concursuri din mediul online, prin care un brand, un influencer sau o persoană mai puțin cunoscută au organizat un concurs pe platformele de socializare, prin care urmăritorii lor aveau ocazia de a câștiga diverse premii, în funcție de natura fiecărui brand. Giveaway-urile sunt o modalitate foarte bună de a atrage noi oameni în comunitatea ta și de a produce engagement pozitiv.

Kpop.ro a organizat la începutul anului un giveaway cu un album proaspăt lansat al BTS, iar fanii trupei s-au înscris în număr mare, crescând astfel numărul de urmăritorii ai contului, notorietatea brandului kpop.ro, dar și vânzările.

Kpop.ro a organizat la începutul anului un giveaway cu un album proaspăt lansat al BTS, iar fanii trupei s-au înscris în număr mare, crescând astfel numărul de urmăritorii ai contului, notorietatea brandului kpop.ro, dar și vânzările.

  • Reach

Un alt termen des întâlnit în marketing, dar cu care se poate să nu fi familiar este reach-ul unei postări, sau al unei campanii online. Termenul de reach se referă la numărul unic de utilizatori care au interacționat cu postarea și cu brandul tău pe diferite platforme - precum Facebook, Instagram sau YouTube. Numărul utilizatorilor unici care au interacționat cu brandul tău poate fi direct influențat de postările organice, dar și de cele plătite - cele din urmă ajungând la mai mulți oameni, fiind un serviciu plătit. Nu subestima, însă, postările organice, pentru că dacă sunt realizate corect, după o strategie bine pusă la punct, este posibil să ajungă la același număr de oameni, sau chiar mai mulți, decât la o postare plătită.


  • Facebook Pixel

Dacă plănuiești să folosești reclame plătite pentru brandul tău pe Facebook, este foarte probabil să auzi de acest termen. Pixelul Facebook este un cod implementat în website, care colectează date și ajută la construirea de audiențe pentru campanii viitoare, la urmărirea conversiilor din reclamele Facebook și la implementarea unor campanii de remarketing pentru oamenii care au interacționat cu website-ul și au arătat interes pentru al tău brand. Folosirea unei astfel de unelte este esențială dacă plănuiești să rulezi campanii plătite pe Facebook, pentru că te va ajuta să îți folosești bugetul la potențialul maxim.


Termeni din Content Marketing

  • Copy

Un termen foarte des întânit în Content Marketing este acela de copy. Acesta se referă la conținutul scris și vine de la copywriter - care desemnează persoana care se ocupă cu redactarea de texte publicitare.

Dacă termenul de copy face referire la text, vizualul face referire la imagine. Practic, atunci când un marketer îți va solicita materiale vizuale pentru eventualele campanii sau conținut pentru Social Media, el se referă la imagini/video-uri/ilustrații etc de care să se folosească în construirea prezenței tale online și a campaniilor paid.

dictionar-marketing-online-marketiu7.jpeg
  • Newsletter

Acest termen este cel folosit instrument în Email Marketing pentru a comunica în mod regulat cu abonații brandului tău prin e-mail. În mod normal, newsletterul se folosește pentru a promova produse, servicii, conținut, precum articole de blog sau pentru a anunța un eveniment. Există diferite tehnici prin care această tactică de Email Marketing poate susține eforturile tale de marketing, conducând la monetizarea lor, dacă sunt folosite în mod corect.

  • Search Engine Optimisation (SEO)

Probabil că ai auzit de SEO până acum - se află printre cele mai populare modalități de promovare online și se referă la practica prin care se facilitează traficul organic, neplătit, venit din motoarele de căutare către website-ul tău. O optimizare SEO profesională poate aduce efecte pozitive pe termen lung brandului tău, favorizând apariția lui printre primele rezultate în căutări, fapt ce va contribui la creșterea notorietății tale, va atrage un trafic de calitate de website și în final va contribui și la creșterea vânzărilor.

Am pregătit pentru tine un ghid SEO pentru începători - unde poți afla mai multe informații despre ce este SEO și cum te poți folosi de el pentru o optimizare eficientă.

dictionar-marketing-online-marketiu6.jpeg

Dacă vrei să afli mai multe despre ce este Content Marketing și cum te poți folosi de el în afacerea ta, aruncă un ochi peste articolul nostru aici.

Termeni des întâlniți în Marketing Online

  • PPC (Pay Per Click)

Campaniile Pay Per Click sunt unele din cele mai populare campanii derulate de branduri. Pe scurt, de fiecare dată când o persoană dă click pe reclama ta de pe motoarele de căutare, cum ar fi Google, vei plăti un anumit tarif - însă doar atunci când o persoană va da click pe anunț. Scopul este de a atrage trafic către website-ul tău folosind o metodă plătită. Publicitatea pe motoarele de căutare este una dintre cele mai populare metode de a rula campanii de tip PPC - astfel, marketerii „licitează” pentru anumite cuvinte-cheie relevante pentru afacerea ta, pentru ca website-ul tău să apară în topul rezultatelor căutărilor pentru acele cuvinte cheie.

  • CPC (Cost Per Click)

Folosit în campaniile de tip PPC (Pay-per-click), Costul Per Click se referă la prețul pentru fiecare click pe care îl vei plăti în acest tip de campanii. În acest caz, costul per click se referă la costul per vizita pe website-ul tău, pentru că un „click” reprezintă o vizită pe website, sau o interacțiune cu produsele sau serviciile pe care tu le oferi. Acest Cost Per Click va varia în funcție de mai mulți factori, printre care și poziția pe care tu și competiția ta o dețineți, de prețul maxim de licitare pentru un click, dar și de Scorul de calitate al campaniei tale.

Sursa: Wordstream

Sursa: Wordstream

  • CPA (Cost per Acquisition)

Practica prin care se măsoară costul unei acțiuni care duce la o conversie. Fără o bună înțelegere a CPA, poți risca să plătești mult mai mult pentru a achiziționa clienți decât ar trebui. Astfel, calcularea unui CPA corect nu ar trebui să lipsească din strategia ta de marketing, fiind un aspect care nu trebuie neglijat în activitatea ta.

  • Conversie și rata de conversie

Numim conversie atunci când un utilizator duce la bun sfârșit o acțiune dorită sau când o persoană răspunde la mesajul tău de tip call-to-action - cum ar fi cumpărarea de bunuri sau doar completarea unui formular. Rata de conversie reprezintă procentul total de vizitatori care sunt convertiți din totalul celor care au văzut mesajul tău. Există numeroase metode prin care rata de conversie poate fi optimizată, prin analizarea reclamelor și a elementelor paginilor din cadrul website-ului tău, pentru a identifica care dintre ele conduc la mai multe conversii sau dacă există elemente care împiedică aceste conversii. 

  • ROAS (Return on Advertising Spend)

Un instrument de marketing foarte folosit în a măsura eficacitatea campaniilor din mediul digital este ROAS sau Return on Advertising Spend - el arată de câte ori a fost returnată investiția în campanii.

Acest indicator oferă afacerilor o modalitate de a măsura și a evalua metodele folosite până la acel moment și de a îmbunătăți campaniile ce urmează, având în vedere rezultatele celor de până atunci. ROAS este esențial pentru a optimiza eventualele strategii viitoare și de a le crește eficacitatea.

Iată câteva ROAS medii pentru campaniile Google din diverse industrii:

  • Haine și accesorii: 4,27

  • Electronice: 10,13

  • Mâncare: 4,77

  • Sănătate/frumusețe: 3,53

  • Produse pentru casă: 6,79

  • Bijuterii: 2,97

  • Articole sportive: 6,07

  • Jucării: 10,25

Ce înseamnă asta? Spre exemplu, pentru Jucării, putem spune că la fiecare 1 Euro investit într-o campanie Google, compania câștigă 10,25 Euro.

Desigur, acest ROAS depinde foarte mult și de produsele vândute, de calitatea vizualului, a textului, a targetării - dacă toate sunt excelente puteți avea și un ROAS foarte mare. Noi, în experiența noastră, am întâlnit și ROAS de 76, în industria muzicală.

  • Return on Investment

Cunoscut și ca rata de recuperare a investiței, acest ROI evaluează eficiența unei investiții sau poate compara eficiența mai multor investiții diferite, măsurând câștigul în raport cu investiția făcută.

  • Landing Page

Un termen foarte des întâlnit în marketing - landing page-ul este pagina de pe website-ul tău care are ca scop principal convertirea vizitatorilor în cumpărători sau leads (în cazul serviciilor). Un landing page poate fi și o pagină de produs, dacă scopul principal al campaniei este vânzarea acestuia, sau o pagină dedicată unei promoții (spre exemplu, Black Friday) cu mai multe produse, ori chiar o pagină ce are ca scop completarea unul formular de către utilizatori (mai ales în cazul afacerilor de tip servicii sau B2B). De obicei completarea acestui formular se face în schimbul unui material din partea afacerii tale - precum un newsletter, un ebook, acces la evenimente sau multe altele.

Un exemplu de landing page este chiar pagina dedicată Raportului de Trenduri Marketiu, în care am inclus cele mai relevante informații despre Digital Marketing ale anului 2020, care să te ajute în crearea de strategii relevante în online.

  • Inbound Marketing

Acest termen se referă la un set de activități de Digital Marketing, menite să aducă lead-uri de tip B2B în afacere. De cele mai multe ori, o strategie eficientă de Lead Generation include Content Marketing, dar și activități de Performance Marketing ca parte din strategie, care au ca scop principal de a împinge conținutul în fața audienței țintă și să captureze publicul revelant.

Un lead este un potențial cumpărător, o persoană care ar putea fi interesată de ce oferă afacerea ta. Lead generation se referă la procesul prin care afacerea ta atrage persoane și le transformă în potențiali consumatori, interesați de produsele sau serviciile tale. Câteva metode prin care poți genera lead-uri ar fi redactarea unor articole de blog, crearea de conținut online sau chiar anunțurile de job-uri.

  • Targetare

Termenul de targetare se referă la identificarea publicului-țintă ideal sau a pieței specifice pentru conținutul și natura afacerii tale. De regulă, companiile se folosesc de Target Marketing pentru a înțelege publicul lor țintă, a le înțelege comportamentul și obiceiurile, pentru a crea reclame de succes, care să se plieze pe consumatori, și care să atingă un maxim de eficiență. Strategia de targetare specifică este mult mai folositoare ca targetarea în masă, deoarece permite brandurilor să creeze un buyer / marketing persona.

  • Marketing persona

Pentru a-și crea o Strategie de Marketing bine pusă la punct, brandurile trebuie să dispună de un marketing persona - sau un profil al consumatorului ideal. Identificând acest „consumator ideal”, este mult mai ușor pentru afaceri să construiască strategii, în funcție de publicul lor-țintă. Cel mai important este să ai un obiectiv bine stabilit și să îți cunoști publicul-țintă - restul vine natural.

  • Campanii Search

Acest tip de campanii este unul foarte răspândit pe motoarele de căutare Google și Bing. Promovarea prin acest tip de campanii îți oferă șansa ca afacerea ta să se situeze printre primele rezultate pe care un client potențial le vizualizează în urma unei căutări online. Campaniile de tip search îți oferă control deplin asupra termenilor pe baza cărora poți fi descoperit de potențiali clienți care sunt direct interesați de produsul sau serviciul tău.

  • Campanii Display

Spre deosebire de restul campaniilor prezentate până acum, campaniile de tip Display vor fi vizibile și pe alte website-uri pe care publicul tău țintă le frecventează, pe lângă motorul de căutare. Reclamele tale vor apărea deci atunci când oamenii interesați de produsele sau serviciile din categoria ta sunt în faza de research sau chiar înainte. Poți opta pentru a-ți expune reclamele înainte ca oamenii să caute ce oferă afacerea ta, dar poți opta, de asemenea, pentru campanii display de remarketing, prin care să reamintești publicului țintit de existența ta și a produselor sau serviciilor tale.

dictionar-marketing-online-marketiu5.png

  • Remarketing

Ți s-a întâmplat vreodată să părăsești un website, iar în secunda 2 să vezi un ad personalizat al acelui website pe rețelele de socializare? Dacă da, atunci trebuie să știi că tocmai ai fost martor la o practică a Remarketingului. Prin remarketing, afacerile au posibilitatea de a ajunge din nou la vizitatorii lor și să îi transforme în clienți. Există numeroase metode de remarketing, printre care și remarketingul dinamic, video sau pentru motoare de căutare.

Aceștia sunt doar câțiva dintre cei mai utilizați termeni din Digital Marketing pe care i-am identificat. Sperăm că am reușit să îți oferim o imagine de ansamblu mai bună asupra spațiului digital!

Nu uita, dacă ai nevoie de ajutor din partea noastră, îți stăm cu drag la dispoziție - vom fi siguri să îți explicăm tot procesul prin care afacerea ta va trece în drumul spre succes. Tot ce trebuie să faci este să ne dai un semn la adresa hello@marketiu.ro.

Abia așteptăm să ne auzim!