De-a lungul anilor, Social Media a înflorit și cele mai multe business-uri și-au mutat o parte considerabilă din promovare în online. Cu atât de mulți oameni pe aceste platforme, este mult mai ușor acum să distribui un mesaj către publicul tău țintă, iar rezultatele imediate pot fi mult mai ușor de obținut și, în același timp, mult mai ușor de analizat.
Social Media Paid Ads pot fi cheia succesului de cele mai multe ori, dar asta nu este așa mereu. Oricâți bani vei investi în asta, succesul nu este garantat dacă nu te vei asigura că vei alege mesajul potrivit și-l vei arăta publicului potrivit. De aceea avem la îndemână targetarea și crearea unor audiențe, menite să ne ajute să ne îndeplinim obiectivele.
Să începem cu începutul!
Cine e publicul tău țintă?
Primul și cel mai important aspect este să-ți cunoști publicul țintă. Cu milioane de utilizatori zilnic pe Social Media, este absolut necesar să știi cui vrei să te adresezi, pentru a te asigura că poți avea succes cu campania Social Media Paid pe care ai început-o.
Publicul țintă este un punct de plecare foarte important încă de la începuturile unei afaceri, fiind un aspect după care ar trebui să îți aliniezi toată activitatea. În funcție de vârsta acestora vei alege atât tonul vocii pe care vrei să-l folosești în campaniile de Social Media, cât și conceptele vizualurilor folosite. Genul majoritar al consumatorilor este din nou un aspect important, ajutându-te pe parcursul activității. Spre exemplu: dacă publicul tău majoritar este de gen feminin, poți dedica luna martie unei campanii special gândite pentru femei, fiind o lună reprezentativă. Preferințele și hobby-urile publicului tău țintă te pot ajuta în activități extra și parteneriate pe care le poți încheia cu business-uri din domeniile respective, reușind să oferi clienților tăi oferte cât mai diverse și mai personalizate.
Ce este o audiență în Social Media?
Target Audience-ul stabilit pentru fiecare campanie, în funcție de produsul sau serviciul promovat, poartă numele de audiență. Îți poți stabili un target cât mai specific - de la nivelul de învățământ, până la venitul lunar, luând în considerare ce vrei să promovezi. Printre caracteristicile de bază pe care le poți alege se regăsesc și vârsta, genul, locația, job-ul și multe altele, însă, în funcție de platforma aleasă pentru a rula social media ads, criteriile de targetare sunt cât se poate de diverse. Spre exemplu, dacă ai o afacere de tip B2B, LinkedIn este locul perfect unde te poți promova prin campanii de generare de lead-uri, deoarece are o targetare extrem de specifică - dar vom discuta puțin mai târziu despre această oportunitate.
Ce poți face pentru început pentru a-ți crea o idee despre clienții tăi?
Creează-ți un customer persona. Încearcă să creezi avatarul clientului ideal, cât mai specific și cât mai real. Descrie-l din toate punctele de vedere: vârstă, nivel de educație, venit lunar, ce-i place să facă în timpul liber, în ce mediu locuiește, în ce industrie și/sau domeniu lucrează. Încearcă să găsești cât mai multe atribute generale pentru customer persona-ul tău - asta te va ajuta să înțelegi mai bine ce cauți, apoi întoarce-te la crearea audienței și vei vedea că acum va fi mult mai ușor să înțelegi în ce direcție trebuie să-ți creezi audiența.
Cum creezi o audiență ideală?
Dacă îți dorești să creezi o audiență care să-ți aducă succes și să nu irosești bani, acest lucru îți poate consuma destul de mult timp pentru început. Audiența pe care o vei crea trebuie să fie specifică, dar nu foarte specifică - în unele cazuri, publicul tău țintă poate fi destul de restrâns, iar o targetare mult prea specifică ar putea să facă mesajul tău să nu ajungă la prea mulți oameni.
Cum putea avea campanii Social Media Paid eficiente în funcție de platformă? Îți lăsăm aici câteva recomandări pentru Facebook și Linkedin, astfel încât reclamele tale să te ajute să găsești rețeta ideală pentru afacerea ta!
Targetarea pe Facebook și Instagram
Audiențele customizate pe Facebook îți oferă multe oportunități și te ajută să-ți corelezi traficul de pe website cu audiența de pe platformă. Așa îi poți targeta pe cei care ți-au vizitat website-ul.
Așa cum spuneam mai sus, există foarte multe posibilități de targetare a audienței. Foarte util este faptul că le poți combina în orice fel, pentru a te asigura că audiența ta este ideală și îndeplinește toate obiectivele pe care le-ai setat.
Câteva caracteristici după care îți poți targeta audiența pe Facebook:
Locația: îți poți targeta audiența după țară, oraș, orice consideri relevant pentru ad-ul tău. Ai posibilitatea de a fi și mai specific aici, în funcție de ceea ce cauți: îi poți targeta în funcție de locul unde locuiesc sau lucrează. Așa poți targeta în funcție de locația sediului sau magazinului tău; câteva exemple pentru care această caracteristică este o opțiune bună este în cazul sălilor de fitness, a saloanelor, a cofetăriilor sau a magazinelor, în general.
Demografic: în această categorie poți alege vârsta, genul, venitul, statutul și multe alte atribute, Facebook îți oferă multe oportunități și aici.
Interese: acesta ar putea fi un aspect foarte important în funcție de business-ul tău. Pe Facebook poți targeta oamenii după foarte multe interese; spre exemplu, în cazul unei agenții de turism, aceștia pot fi targetați în funcție de interesul lor de a călători și a vizita.
Behavior: aceasta caracteristică folosește în targetare Facebook Pixel, un tool de care vom discuta puțin mai jos. În mare, pixel-ul este un cod care urmărește comportamentul vizitatorului, astfel încât să poți arăta ad-uri diferite în funcție de cum evoluează interacțiunea lor.
Engagement: atunci când cineva interacționează cu pagina ta de Facebook sau Instagram, să spunem că îți comentează la o postare sau dă un like, Facebook le arată ulterior un ad de-al tău. Această caracteristică are potențial foarte mare, pentru că oamenii care deja au interacționat cu brand-ul/ produsele sau serviciile tale, va fi mult mai predispus să facă o achiziție.
Facebook Pixel
Facebook Pixel este tool de analiză, un cod unic, prin care-ți poți măsura eficacitatea campaniilor, înțelegând comportamentul vizitatorilor pe website-ul tău. Acest tool te poate ajuta la optimizarea ad-urilor tale, fiind bazate pe comportamentul vizitatorilor. Cu ajutorul lui poți seta campanii de tip Retargeting, de exemplu pentru vizitatorii care și-au abandonat coșul de cumpărături sau pentru cei care s-au uitat pe paginile tale de produse/servicii, fără să cumpere.
Beneficiile folosirii Facebook Pixel
Există posibilitatea ca vizitatorii tăi să nu fi fost pregătiți pentru o achiziție atunci când au intrat pe website-ul tău. Poate nu au avut bani suficienți sau nu erau încă pregătiți să facp achiziția. Cu ajutorul Facebook Pixel, poți ajunge la ei din nou și poate de data aceasta este un moment mai potrivit. Sunt șanse ca 70% dintre cei pe care-i vei targeta să ducă achiziția până la capăt de data aceasta.
Facebook îți oferă 3 mari tipuri de audiențe cu care poți lucra:
Saved Audiences
Custom Audiences
Lookalike Audiences
Care-i diferența dintre ele?
Saved Audiences
Da, ai ghicit! Această audiență se referă la crearea unei audiențe, salvarea ei și folosirea ulterioară în mai multe campanii. De cele mai multe ori s-ar putea să vrei să promovezi același produs sau serviciu sau poate unele similare și, pentru a economisi timp, poți folosi aceeași audiență pe care ai creat-o în trecut.
Custom Audiences
Acest tip de audiență poate fi foarte eficient și îți oferă posibilitatea de a targeta oamenii care deja au interacționat cu website-ul sau paginile tale de Social Media.
Lookalike Audiences
Ai posibilitatea să targetezi oameni cu caracteristici similare cu cei pe care deja i-ai targetat în Custom Audiences. Ai grijă la volumul pe care-l alegi, te poți îndepărta destul de mult de ceea ce cauți dacă nu ești atent.
Targetarea pe LinkedIn
LinkedIn este locul perfect pentru o targetare de tip B2B și nu numai. Precizia pe care ți-o oferă această platformă este fantastică și te poate ajuta enorm în generarea de lead-uri.
Și targetarea pe LinkedIn întâlnește anumite dificultăți, mai exact cât de complet este profilul persoanelor pe care vrei să le targetezi. Multe persoane poate nu-și vor trece toate detaliile acolo, de aceea este important să încerci cât mai multe combinații de caracteristici pentru a ajunge acolo unde îți dorești. Și aici, la fel ca pe Facebook și Instagram, trebuie să testezi și să vezi care sunt combinațiile potrivite pentru business-ul tău.
Și aici avem câteva sfaturi esențiale!
Cel mai important aspect este, și aici, locația. Ai grijă să ai o locație bine definită a audienței tale!
Alege caracteristicile care te-ar putea interesa pentru business-ul tău:
Compania: alege urmăritorii, industria, numele unei companii, mărimea unei companii;
Demografic: alege vârstă și genul persoanelor targetate;
Nivelul de educație: pentru unii, acesta ar putea fi un aspect important - alege diplomele pe care ai vrea să le aibă publicul tău țintă, specializările sau dacă sunt membrii unei instituții. Această caracteristică îți poate fi de folos în cazul în care recrutezi și vrei să targetezi cât mai concret posibilii candidații.
Experiența la locul de muncă: funcția, dacă este senior, middle sau junior, skill-urile dobândite, anii de experiență. În cazul în care ai o afacere B2B și vrei să-ți vinzi produsele sau serviciile, atunci vei avea nevoie de o persoană de decizie din companie, iar aceste persoane de obicei au mulți ani de experință și roluri de seniori, manageri sau directori.
Interesele: în materie de membrii sau grupuri.
Pentru fiecare campanie Social Media Paid pe care o vei seta, indiferent de platformă, este important să testezi și să vezi care este rețeta magică pentru afacerea ta! Fiecare business sau poate chiar fiecare campanie creată poate avea nevoie de o targetare diferită. Cheia succesului este să-ți cunoști cât mai bine publicul țintă și să știi cui și cum trebuie să te adresezi.
Acum că ai toate informațiile necesare pentru a începe primele tale targetări, noi îți urăm spor la treabă și multă inspirație! Nu uita să testezi de fiecare dată și să nu te bazezi pe prima încercare! Iar dacă ai nevoie de ajutor în crearea campaniilor Social Media Paid și a targetărilor, dă-ne un semn pe hello@marketiu.ro și noi te ajutăm cu drag!