Atunci când iei în considerare ce servicii de marketing digital sunt cele mai potrivite pentru strategia de marketing pentru brandul tău, este important să ai în vedere că una dintre cele mai bune mișcări pe cere le poți face este să te adresezi din nou celor care s-au arătat deja interesați. Fie că ți-au vizitat website-ul organic, că au văzut un Google Ad sau un Facebook Ad, că au dat click pe o campanie PPC sau că au completat un formular pe site-ul tău, acum ai posibilitatea și mijloacele de a li te adresa din nou. Tacticile de retargetare și remarketare reprezintă cele mai bune variante pentru a readuce useri interesați pe platformele tale și de a-i converti în clienți.
Mereu poți trece de la retargeting la remarketing, cele două împărtășind, practic, același scop - crearea de trafic și conversii. Totuși, există unele diferențe esențiale pe care marketerii specializați în Paid Ads sau chiar antreprenorii interesați de marketing trebuie să le cunoască.
Dar să luăm lucrurile pe rând.
Ce înseamnă retargeting?
Retargetarea este o tactică de a re-angaja (re-engaging) audiența prin implementarea unei reclame online sau a unor campanii publicitare grafice. Această tactică este folosită pentru a livra ad-uri personalizate utilizatorilor care au avut o interacțiune cu website-ul tău, utilizând informațiile preluate din traseul acestora în site. Ad-urile vor fi livrate în funcție de produsele sau paginile vizitate, ele fiind special concepute pentru a finaliza conversia.
Cum funcționează retargetingul?
Din moment ce 79% dintre useri își abandonează coșurile de cumpărături online de pe un anumit website, principalul tău obiectiv este acela de a-i determina să-și termine achiziția. Prin instalarea pixelilor (un scurt fragment de cod) pe site-ul tău, vei putea să urmărești activitatea utilizatorilor cu ajutorul cookie-urilor plasate în browserele lor. Odată ce un utilizator a intrat pe website-ul tău, dă click pe un produs sau face orice fel de acțiune pe care vrei tu să o facă, un cookie este setat în browser-ul lor. Astfel, poți folosi informația pentru a „retargeta” cu ajutorul ad-urilor bazate pe interacțiunile acestora după ce ți-au părăsit website-ul.
Ce face retargetarea atât de atractivă este faptul că se face prin rețele terțe, precum Facebook sau Google Display Network. Acest lucru îți oferă posibilitatea de a ajunge la utilizatori oriunde s-ar afla, pe milioane de site-uri.
Poți face retargeting atât on-site, targetând persoanele care au vizitat deja site-ul, cât și off-site, prin platformele social media. Comparativ cu o campanie care nu a folosit tactica de retargetare, campaniile de retargeting pot avea o rată de conversie mult mai mare, dar și costuri mult mai bune, audiența cunoscând deja brandul tău.
Retargetarea este o unealtă importantă în strategia ta de marketing, dar trebuie să acorzi o atenție sporită contextului, frecvenței și actualității la care sunt difuzate anunțurile și campaniile. Când este făcut corect, retargetingul poate aduce un ROI foarte mare și poate menține brandul tău ca o primă opțiune în mintea consumatorului care se află deja în prima faza a procesului de cumpărare. Ai grijă însă ca ad-urile tale să nu devină obositoare pentru publicul țintă - o strategie este să schimbi constant vizualurile și copy-ul folosite în campanii.
Ce înseamnă remarketing?
Remarketarea este adesea asociată cu re-angajarea clienților prin e-mail marketing. În lumea agențiilor de marketing digital, remarketing este folosit pentru a descrie campaniile prin e-mail de după abandonul coșului de cumpărături (gândește-te la acele mailuri pe care le primești de la Emag sau Amazon după ce ai cumpărat un produs) și e-mailurile de marketing de lungă durată.
Unul dintre principalele motive pentru care e-mailurile de remarketare sunt eficiente este pentru că e-mail marketing ajunge la o audiență care deja te cunoaște și a mai interacționat cu brandul tău, ceea ce înseamnă că vei avea un ROI chiar și mai mare decât în cazul retargetingului. De vreme ce userul a arătat interes față de produs, mailul de remarketing servește drept reminder motivațional pentru consumator să se întoarcă la lista lor de cumpărături sau wishlist și să finalizeze tranzacția.
Folosind o platforma de e-mail markting, cum este Mailchimp, poți trimite e-mailuri automate fie la un interval setat de timp, fie în momentul în care utilizatorul a desfășurat o anumită acțiune pe site-ul tău. Acesta poate fi un serviciu pe care să-l faci pe cont propriu, dar poți oricând apela la o agenție de marketing digital care să te ajute în special la optimizarea conținutului e-mailurilor tale.
Care sunt diferențele dintre retargeting și remarketing?
Am discutat deja în linii mari care este diferența dintre cele două tactici. În timp de retargetarea se ocupă de obicei cu online ads, remarketarea se referă în mare parte la e-mail marketing. Diferența nu o face strategia folosită, ci canalul.
Există o linie fină între remarketing și retargeting, ambele având același obiectiv final - targetarea unei audiențe care cunoaște brandul tău și a arătat interes față de el și angajarea ei în cumpărarea produselor/serviciilor tale. La scară mai largă, obiectivul amândurora este să crească brand awareness și să se asigure că notorietatea se menține în timp.
Un alt aspect din cauza căruia s-a creat confuzie între retargeting și remarketing este faptul că diferențierea dintre canalele de marketing devine din ce în ce mai mică. Pe lângă faptul că poți folosi conținut similar atât pentru paid ads, cât și în e-mailuri pentru a atinge aceleași segmente de public, acum poți, de asemenea, să targetezi utilizatori prin paid ads folosind listele din e-mailuri și cu ajutorul platformelor ca Google Ads și Facebook.
Cum să beneficiezi eficient de ambele?
Am putea discuta o zi întreagă despre ce anume diferențiază retargetarea de remarketare și invers :). Dar acestea nu mai contează atât de mult în peisajul marketingului digital din prezent. Ceea ce este important acum sunt canalele care se potrivesc cel mai bine audienței și obiectivelor tale.
Ceea ce ar trebui să fie în centrul atenției tale este crearea unor campanii bine argumentate și evaluate, conform informațiilor primite de la public, urmărirea performanței lor și ajustarea acestor campanii pe baza noilor informații pe care le acumulezi pe parcurs. Cea mai bună parte a procesului de re-engaging este insight-ul pe care îl câștigi cu privire la audiența ideală, care nu este ușor de găsit chiar și printre numărul imens de buyer personas de pe piață.
Astfel, serviciile personalizate reprezintă cea mai bună decizie pe care o poți lua în acest moment. Nu uita că 37% dintre cumpărători dau click pe un anunț retargetat pentru că le place conținutul personalizat în funcție de comportamentul lor și care le amintesc de produse pe care le-au văzut anterior. Mai mult, 80% dintre consumatori sunt mai predispuși să cumpere de la un brand care oferă experiențe personalizate.
Următorul pas pe care trebuie să-l faci în strategia ta de remarketing este să folosești cel mai bun conținut. Marketingul de conținut este cel mai important contributor la motivarea unui utilizator un pas mai în față în procesul vânzărilor. Cu datele pe care le-ai adunat de la vizitatorii site-ului tău, poți crea conținut specific care să atragă anumite persoane și să te bucuri de succesul automat al strategiei brandului. De asemenea, pentru a te asigura că vei câștiga vizibilitate și pe partea organică, Search Engine Optimization sau strategia SEO îți pot oferi un ranking și reach mai bune pentru afacerea ta, ajutându-te să ajungi la un public mai mare, la costuri mai mici.
Acum că ai o idee despre cum funcționează ambele strategii, de ce să nu le încerci? Ai numai de câștigat prin contactarea oamenilor care s-au arătat deja interesați de tine. Cel mai bun mod de acțiune pentru tine ar fi să colaborezi cu o agenție de marketing digital care te poate ajuta să creați o strategie de marketing cross-channel eficientă, bazată pe mesaje optime, imagini vizuale interesante și poate chiar și o ofertă pe care publicul tău nu o poate refuza.